Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A hármas halom a magyar államcímer önálló jelentést hordozó alkotóeleme. A címer kialakulásakor az egyes összetevők ábrázolása nem volt egységes és grafikailag kiforrott.
A hármas halom keletkezéséről és értelméről ezért -valamint a jelentés tisztázására irányuló kutatások elhanyagolása miatt - született az idők során több, egymásnak gyökeresen ellent-mondó magyarázat. A kutatók akadémikus vonulata hajlik arra, hogy jelentés nélküli elemnek tekintse. Vélük szemben a hagyomány és az alternatív kutatás az antik mitológiák szim-bolikájának megfelelő magyarázatot ad: a címer halmait az ország három hegyével (a Tátrával, a Mátrával és a Fátrával) azonosítja.
Szimbolikus ábrázolásokból is sejthetően a
hármas halom (lépcsős hegy) és a zikkurat egyaránt az ég és a Föld
találko-zásának helye, a világ közepének ábrázolása.
A
toronytemplomot (zikkuratot) a babilóniaiak úgy tekintették, hogy alapja
a Föld köldökén, csúcsa pedig az égben van, s emeleteit megmászva, a
király vagy a pap képletesen feljuthat az égbe. Az archaikus hagyomány
szerint egyes kiváltságos lények (ősök, héroszok, mesebeli királyok,
táltosok) egy fa, dárda, kötél vagy nyílvesszők láncolata segítségével
valamikor a maguk testi valóságában ténylegesen fölmentek az égbe .
Képírásszerűen erősíti meg a toronytemplom égbe vezető voltát egy
totonac (azték) piramis lépcsőin kőbe vésett égig csapó, lépcsős
hullámtaraj . E lépcsős hullámtaraj a Tejútra és a rajta menekülő égi
csillagszarvas hullám (W) alakú szarvára utal, amely éppen a
Sarkcsillaghoz, az égbolt zárókövéhez vezet .
A magyar népmesék
kiskanásza a király kertjében nőtt, égig érő fa törzsébe vágott
lépcsőfokokon jut a felső világba, s a hasonló ázsiai hiedelmeknek se
szeri, se száma. Amint azt G. Rank megjegyzi, a sztyeppi és arktikus
népek „világfa” vagy „világoszlop” képzete kétségtelenül az ősi
elő-ázsiai elképzelésekre vezethető vissza .
A világoszlopot
jelképező valóságos sátorrúdon vagy rovátkolt fatörzsön jut fel az
„égbe” a sámán is, önkívületben eljátszott utazása során. A sámán
kozmológiában a világegyetem hármas tagolódású: felső, középső és alsó
világra oszlik. Az emberek által lakott középső világban, a Föld
köldökén emelkedik a világoszlop (hegy, fa, esetleg folyam) s e „
Sarkcsillag alatti „ függőleges tengely (az égi sátor tartórúdja) köti
össze a világokat.
Megemlékezik az égi kapcsolatkereső
törekvésekről és a zikkuratokról a Biblia is. A Genezis megfogalmazója
az átvett archaikus anyagot csak félreértve és eltorzítva őrizte meg. E
szerint az emberek egy szép napon elhatározták, hogy „tornyot építenek,
amelynek teteje az eget érje”. Isten azonban „leszálla, hogy lássa a
várost és a tornyot”, és megértette, hogy ettől kezdve semmi sem gátolja
meg az embereket abban, hogy véghezvigyenek mindent, amit elgondolnak
magukban. Ekkor összezavarta nyelvüket, és az emberek többé nem értették
meg egymást.
A Biblia előtti kort és a honfoglalást megelőző
sztyeppi időszakot ma már össze lehet kapcsolni a dél-turkesztáni és
észak-iráni monumentális, sumér típusú zikkuratok segítségé-vel,
amelyeket a Kr. előtti III. évezred végéről Altin Tepe és Turang Tepe
ásatásaiból ismerünk. Ezek megmutatják e kozmogóniai képzetek és
toronytemplom-ábrázolások útját a sztyeppre, ahonnan később a
Kárpát-medencébe és északabbra is eljutottak. A dél-turkesztáni
települések Kr. e. 2500 és Kr. e. 1500 között elnéptelenedtek, s a
megindult népvándorlások-nak köszönhető az andronovói kultúra közel
egykorú megje-lenése.
Makkay János említi a Cseljabinszk-i
területhez tartozó Szintastánál végzett nagyszabású ásatásokat, ahol egy
egyedülálló temetkezési és áldozóhely-komplexumot tártak fel. Az SZB
jelű hatalmas tholosz (temetkezési épület) sírja a középső bronzkori
andronovói kultúrába? tartozik. A tholosz fölé épített áldozóhely
legkorábban a kései bronzkorban (itt kb. Kr. e. 1000 táján), legkésőbben
a korai szarmata korban épülhetett. E templom szerkezete egyszerű:
összesen kilenc lépcsőből álló piramis. A legfelső térséget gerendasor
fedte, s a szent térség egyik rendeltetése a halott-kultuszhoz
kapcsolódó emlékező áldozat. Mint azt Makkay János meggyőzően kifejti, e
kultúrkör hatása olyan erős volt, hogy - például a kardkultusz terén - a
Brit-szigetektől, a bécsi magyar szablyán át Japánig ma is kimutatható.
Makkay János szerint óirániakról van szó, de ez a feltételezése
nem igazolható. Jól példázza ezt a vara szó esete is, amelyet a szerző e
szentélykör korabeli megnevezésének és - mi-vel az óiráni rituális
törvények gyűjteményében, a Vivedatban előfordul - iráninak tart. A
Vivedat szerint Jima - az első ki-rály - építette a varát, amelynek
felső része kilenc koncentri-kus falból állt. Csakhogy az irániak a
sumér bar „földhányás” szó változatát használták a sumér zikkuratok
mintájára készült földpiramis megnevezésére, s e szó megfelelője a
magyar vár, város. Jordanes szerint a vár szó a hunok nyelvében is
megtalálható volt. Az egyiptomi hükszosz főváros: Avarisz nevét
le-számítva, csak a magyarok (vagy a magyarok környezetében élő népek)
nevezik legfontosabb településeiket városnak.
E hatalmas erejű
kultúrhatás következményeként a lépcsős piramis és a hármas halom
szintén megjelenik a Kárpát-medence bronzkori világmodelljein, felbukkan
jüe-csi (kusán) aranylemezen, a magyar címer kettős keresztje alatt,
meg népi ábrázolásainkon is . Segítségükkel a lépcső-motívum és a hármas
halom eredeti jelentése is megérthető: ég és Föld kapcsolódásának
helye, az égig érő világ-oszlop része ez.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!