Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Victor Hugo aforizmája szerint „A szójáték a szárnyaló szellem ürüléke”. Az aforizmáról, a tömör, frappáns „mondatjátékról” is vélekedtek mások hasonlóképp.
A jó aforizma azonban nem pottyan le: szárnyal és szellemes.
Születni vagy nevelődni kell-e az aforisztikus gondolkodásra és fogalmazásra? Bizonyára mindkét lehetőség fennáll. Balázs Tibor 1995-ben (Maforizmák), Csontos Márta 2008-ban (Egográfia I., II.) gyűjtötte először kötetbe velősen összegzett, tanulságos „tételeit”. A Lélek-játszmák sorozat 1. köteteként (Littera Nova, sorozatszerkesztő: Balogh F. András) kiadott 500 aforizmájuk Budapest és Szeged közötti rendszeres elektronikus levélváltás útján keletkezett.
Baráti duójuk és ars poeticájuk, gyakorlatuk jellemzésére így írnak e-mailjeikről: „Talán nem érdektelen, hogy ezáltal a női látásmód és a férfi szempont sajátos »randevúja« is létrejött minden kettős gondolatban, azaz: minden ideatikus egységben.
[…] Legmerészebb
elképzeléseinket is meghaladja, hogy olyan olvasóra is találhat e
válogatás, aki napi horoszkópjában való elmerülését-átszellemülését
cserélné fel e félezer gondolat valamelyikében való önkeresésével”.
Mivel az aforizmához – e régi, s a véltnél sokkal változatosabb
arculatú – műfajhoz leginkább a rövid, csattanós jelleg társul a
köztudatban, nem is csupán „,mennyiségi mutatóként” szögezzük le: Balázs
Tibor mintegy kétszázhúsz sorral többet írt a gyűjteménybe, mint
Csontos Márta. Ez már egy ilyen kicsiny, elegáns könyvecske esetében
tekintélyes sorszám. Megállapítható tehát, hogy a „férfi szempont” a
szűkszavúságban is körülíróbb, mint a „női látásmód”? Csínján a
következtetésekkel! Mert például egysoros aforizma csak egy akad, s azt
Balázs billentyűzte képernyőre, s ő a legrövidebb kétsorosat is (azt,
amelyik csupán négy karakterrel haladja meg az egy sort. A sorhosszúság
beméréshez tudni kell: nagyjából mindössze harmincöt karaktert szippant
fel a kötetben egy sor). A rövidség No 1-e az összeállítás legjobb
aranymondásainak egyike is: „Az abszolút sajt nem kukacoskodik.” – T [a szerzők személynevük kezdőbetűjével copyrightolják gondolataikat].
Persze az Aforizmapárbaj organikusan duális természetéből fakadóan az iménti öt szó igazán akkor kerül a helyére, ha M tizennégy szava sem hiányzik előle: „A kukac azért fészkelődik a sajtban, mert még nem sikerült megtalálnia az abszolút sajtot”.
A két idézet fényt vethet Csontos és Balázs a groteszk iránti
fogékonyságára és humorára is. Mégsem ez az uralkodó tendencia. Két
költő lévén a két (igencsak szelíd) párbajozó, természetes, hogy néha
mintha verssoraval rokon lebbenéseket küldene maga helyett. Például:
„Sokszor arra ébredsz, hogy ébren álmodsz” – M; „Ha arra ébredsz, hogy ébren álmodsz, legalább nem vagy lunátikus” – T. Itt M a poétikusabb, T a racionálisabb, ám előfordul fordítva is.
Szintén nem áll távol tőlük az erkölcsi tanításra – kritikára és
önkritikára – való hajlandóság. Mindez didaxis nélkül, inkább csöndes,
befelé mosolygó szkepszissel. Az aforizma-e-mailezők nem hitegetik
magukat azzal, hogy ötszáz számozott gondolatpréselmény segítségével
bárki számára életmegoldást nyújthatnak, vagy saját tudatuk árnyait
messzire kergethetik. Mini-parainesist hoztak létre, mely az önnevelés
és a közösségpedagógia egyik művészi-bölcseleti eszköze.
Mondatalakításuk néha kissé bonyodalmas – nem kizárt, hogy érződik
benne a papírra írás és a gépbe szövegezés (egyelőre még sokunk számára)
óhatatlan különbsége. S persze nem egyformán fajsúlyos mind az ötszáz
gondolat. De ha akadnak is kis szünetek, hamarosan megint kigyúl egy
kettős fénypont (125–126.: „A gondolat közvetítése során gyakran válsz a
gondolat szolgálójává” – M; „Ha a gondolat szolgálójává válsz, akkor lész igazán szabad” – T.
A kis gyűjteményt érdemes becsúsztatni egy belső zsebbe; ha lehet, a szív fölé.
Tarján Tamás Kultúra
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!