1. ábra. Az Orion csillagkép és az "atya" szójele az egyik tatárlakai
tábláról; a képjel egy embert ábrázol; az emberalak alsó - homokórára
emlékeztető - része feleltethető meg az antik írásokban általam leírt
korábban Nimród tamga jelcsoportnak
2. ábra. A klasszikus ciprusi szótagírás "a" (vö. hurrita atta "atya"!) és a székely írás "ty" betűje az Orion csillagképre rajzolva; az atya szójeléből az akrofónia során vagy "a", vagy "ty" betű keletkezhet
3. ábra. A magyarszecsődi templom freskójának részlete: az atya szójeléből növő virág (az életfa, az égigérő fa jelképe)
Előzmények
Az 1993-ban megjelent "Bronzkori
magyar írásbeliség" c. kötetünk 147. oldalán közöltünk egy táblázatot,
amelyben a tatárlakai jeleket mezopotámiai, tordosi és székely jelekkel
hasonlítottuk össze. Megtették ezt korábban mások is, s mi nem sokat
tudtunk ehhez hozzátenni. 1993-ban azonban ez volt a feladat: össze
kellett szedni azokat az adatokat (főleg jelformákat és hozzá tartozó
jelentéseket), amelyekre később a székely írás eredetének elméletét
építhettük. A tatárlakai táblák olvasatával nem próbálkoztunk, mert nem
akartuk szaporítani a mosolyt fakasztó olvasatok számát.
Az
addigi olvasatok ugyanis egytől egyig hibásak voltak. Ennek az volt az
oka, hogy a megfejtők valamilyen ismert (sumer, magyar stb.) nyelvű
folyamatos szöveget próbáltak meg kiolvasni a táblák jeleiből - pedig a
táblákra egykor csillagtérképeket rajzoltak, amely nem olvasható el
folyamatos szövegként. Miután ez Záhonyi Andrásnak is köszönhetően
megnyugtató módon tisztázódott, lehetőség nyílt egy-egy jel
hangalakjának a megtalálására is.
Az atya szójel
E szójelek közül elsőként az
atya
elolvasására nyílt mód. Ez a jel (pontosabban jelcsoport, amelyet én
neveztem el Nimród tamgának) ugyanis közel negyven éven át volt a
töprengéseim tárgya.
Amikor ugyanis az 1970-es évek elején a
székely rovásírás jeleinek párhuzamait térképeztem fel a világ
írásrendszereiben, minduntalan a szemembe ötlöttek a székely "ty" betűk
megfelelői. Annyira gazdag és annyira széles körben elterjedt
jelcsoportról van szó, hogy nem feledkezhettem meg az összefüggések
magyarázatának kereséséről. Éveken át tartó lankadatlan töprengések
vezettel el az eredményhez.
Az ezzel kapcsolatos kutatásaimról időközben többször is beszámoltam:
- A Nimród tamga, Ómagyar Kultúra, 1989/1/14.
- Bronzkori magyar írásbeliség, 1993/126 (15. ábra).
- A székely rovásírás eredete, 1998/46 (23. ábra).
- A magyarság jelképei, 1999/111.
A kép lassan állt össze, de egy idő
után nyilvánvalóvá vált, hogy egy ősvallási jelentőségű jelképpel és
annak írásjellé vált utódaival akadtam össze. A felismerések sorozata a
következő elemekre épült.
- A kínai
fu "atya" jel alapján sikerült tisztázni, hogy a székely "ty" betű az
atya szójeléből alakult ki az akrofónia során.
- A magyar krónikák az ősapánkat Nimródnak nevezték.
-
Nimródot az akadémikus "tudomány" képviselői (például Komoróczy Géza) a
sumer Tukulti Ninurta uralkodóval azonosították. Az azonban nyilvánvaló
volt a számomra, hogy Nimród nem a sumer uralkodóval, hanem Ninurta
istennel vetendő össze.
- Elszórt megjegyzésekből az is kiderült, hogy a sumerek Ninurtát az Orion csillagképpel azonosították.
-
Jankovics Marcell lapp mítoszok alapján az égi csodaszarvas-jelenetet
magyarázta meg, s e jelenetben Nimródnak (az atyának) az Orion
csillagkép felelt meg; a fiainak, Hunornak és Magornak pedig a Gemini
(Ikrek) csillagkép.
- Nimródot az Ószövetség nagy vadásznak nevezi, miként a közép-amerikai indiánok is nagy vadásznak tekintik az Oriont.
Bezárult tehát a kör, teljessé vált az érvek bizonyító láncolata. Egy
világszerte ismert mítoszról és egy égre írt jelenetről van szó, amely a
legszorosabban kötődik a magyarság származásáról akotott ősvallási
elképzelésekhez.
Az Orion csillagkép jele szerepel a tatárlakai
táblákon is. Ennek sumer megfelelője - amint ez várható is volt - nem
csak az Orion csillagkép jeleként szolgált, hanem "atya" jelentésű is
volt. Ezen ismeretek birtokában már könnyű volt számba venni a
lehetséges írásjelpárhuzamokat és a jelölt hangalakokat.
A sumerben az
"atya" jelentésű szójel hangalakja
ada; a hurritában az
atta szó jelentette az atyát; a magyarban
atya, vagy
apa szavakat használunk; a kínai "atya" szójel hangalakja pedig
fu. Hamar tisztázódott, hogy a kakaukktojásnak tűnő kínai
fu is visszavezethető egy eredeti közös alakra, amelynek hangalakja az
ada,
atta, atya,
apa szavakból sejthető. Ebből a tatárlakai táblán lévő jel hangalakja is nyilvánvaló:
ada/ata alakú volt.
Jogunk van-e ezt a következtetésláncot olvasásnak tekinteni? Úgy
gondoljuk, hogy igen. Mert a fonetikus jeleket akkor tudjuk elolvasni,
ha ismerjük a hozzájuk tartozó gondolatot és hangalakot is. Ezt pedig a
rokon írásrendszerek megőrízték a számunkra.
Azaz elovastuk az első tatárlakai szójelet.
Módszer
Egyúttal sikerült megtalálni azt a módszert is, amely egyszer majd elvezethet a tatárlakai táblák megnyugtató olvasatához is.
Nyilvánvaló ugyanis, hogy hasonló úton több jel hangalakja is
tisztázható. A módszerben az a felismerés számít újnak, hogy a távolinak
látszó írásrendszereket ősi genetikus (rokonsági, származási) kapcsolat
köti össze. S a neolitikum még az az időszak lehetett, amikor ez a
kapcsolat eleven volt.
Az olvasathoz "csupán" arra van szükség,
hogy az antik írások jelei között megkeressük a tatárlakai jelek
párhuzamait és tisztázzuk ezek egykori közös hangalakját. Azt
feltételezzük ugyanis, hogy a tatárlakai táblákon és a környező
neolitikus kutúrákban (a Tordos-Vincsa kultúrában) olyan írást és
nyelvet használtak, amely rokona a sumernek és a magyarnak. Az eddigi
írástörténeti és nyelvi párhuzamok ugyanis erre engednek következtetni.
A közös hangalakról feltételezhető, hogy nagyjából az egész neolitikus
Eurázsiában, de legalább a középső területeken általánosan ismert volt.
A jelek szerint a csillagászati és jelkészletbeli tudással együtt a
hozzájuk tartozó elnevezésrendszer is elterjedt lehetett; azaz
ugyanahhoz a csillagászati vonatkozású jelhez ugyanazt a hangalakot
használták Eurázsia központi területein és a Közel-Keleten. Ezért a
tatárlakai táblák szójelei által rögzített egykori hangalakok az antik
írások segítségével elvileg kihámozhatók.
Nem reménytelen ez a kutatás, mert olyan szűz területen indulhat el a kutató, amely sok sikerrel kecsegtet.
Igaz ugyan, hogy az
atya
szójele a legfontosabb lehetett e jelek közül, amelynek ezért az
elterjedtsége is nagyobb lehetett, meg a fennmaradására is nagyobb
lehetőség volt - mégis joggal számítunk a kisebb jelentőségű jelek
elolvashatóságára is.
Kommentáld!