Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
“Mintha nem lenne mindegyik szó zseb is.” (Nietzsche)
Semmilyen
zseb nem lehet elég közel a testhez. A zakóknak és a kabátoknak is van
belső zsebük, de először meg kell őket tapogatni kívülről, vagy beléjük
kell nyúlni, hogy megállapíthassuk, mi van bennük. A zakót, a kabátot, a
kézitáskát letesszük. Nincs mindenütt ruhatár. Mi legyen a zsebekben
lévő tárgyakkal? Mindig a nadrágot vesszük le s tőle válunk meg
utoljára. Ki tud a
legtöbb pénzt elpocsékolni, ki tudja a kavicsot a legmesszebb hajítani a
folyóba? A pénz újra és újra megteremti köztem és a másik között azt a
távolságot, amelyet áthidal. Akinek van pénze, többet szeretne. A pénz
célja a növekedés, a gyarapítás, a gyorsulás, a távolság növelése és a
távolságot áthidalni hivatott kommunikáció fejlesztése. Ahogy növekszik a
pénz, úgy kicsinyíti le a dolgokat: kicserélhetővé és végül újra pénzzé
változtatja őket. Mindent zsebre lehet tenni mint pénzt, mint a
cserélhetővé és megvehetővé válás lehetőségét. A pénz által bekebelezett
tárgy nem végcél többé, hanem ideiglenes állomás: ami a helyére kerül,
olyan tüzet táplál, amely egyre nagyobbá és nagyobbá válik, mígnem
mindent felemészt, és őt magát is elnyeli a körülötte támadt üresség. Mi
marad a zsebben, ha benne mindent az a veszély fenyeget, hogy
kicserélik, eldobják, vagy csak észrevétlenül kipottyan? Az aggodalom,
hogy ideiglenes, múló, esendő a birtokunk, újra és újra ellenőrizteti
kezünkkel zsebünk tartalmát. A hiány, a lét éhsége pleonhexiába és philargüriába hajtja,
a bírvágyba és a mindig-többet-akarásba. Ezért van szüksége tartókra
is: dobozokra, zsebekre. Az embernek benseje van. De mindaddig, amíg
csak birtokolja, külsődleges marad számára, távoli, múló, veszendő,
akárhányszor a zsebébe nyúl – ezért mindig valami mást kell beleraknia.
Az ember olyan élőlény, akinek logosza van, mondja Arisztotelész: zoon
logon echon. Az értelmet és a nyelvet úgy birtokolja, mint a pénzt, azaz
a nyelv és az értelem puszta lehetőségeként. A nadrágzsebben lapuló
érmék “megelőlegezik“ az elsajátítandó nyelvet. Az ellipszis, a
hiperbola és a metafora nem üres szóvirágok, hanem a nyelv és az értelem
feltételei. A zseben tátongó lyuk árulkodik a
szentenciák aforizmagyűjteménnyé dagadásáról, mindannak inflációjáról,
aminek azért kell rövidnek és velősnek lennie, hogy jól simuljon a
zsebbe, és ahonnan elő lehessen rántani. A régi filozófia akkor ment
tönkre, amikor a lakonikusság kilépett a medréből – Plutarkhosznál még
inkább, mint Senecánál –, a szókratészi értelemben vett új filozófia
pedig a lakonikusság elvesztése árán születhetett meg. A szentencia
arcátlan: nem átall valamit indoklás nélkül kijelenteni. Ezért
Szókratész okfejtésre és feleselésre töri ketté, így menti át a
dialógusba. A régiek mondásai pénztárcák. Mi rejlik bennük? Az érmék oly
régiek, hogy a képek szinte teljesen lekoptak róluk. A filozófia mint
az emlékezet vita általi visszanyerésének kísérlete az emberi
feledékenységen alapul.“Írás közben néha kimegy a fejemből, amire
gondoltam, erről viszont eszembe jut gyarlóságom, amelyről állandóan
megfeledkezem; és ez legalább oly tanulságos számomra, mint az
elfeledett gondolat, hiszen egyetlen törekvésem, hogy tudomásul vegyem
semmi voltomat.“
Nincs mindenünk fejben vagy kéznél. Sok mindent birtoklunk, és
mindig csak kevésre van szükségünk. A zsebbe az kerül, amire szükségünk
van, a legfontosabb minden eshetőségre, főleg ha elmegyünk hazulról. A
zseb tartalma állandó készenlétben van arra, hogy a kezünk ügyében, de
ne a kezünkben legyen. A kéz szabadon marad. Ha túl sok mindent teszünk a
zsebünkbe, kidudorodik. A tartalom elárulja magát, előretolakszik,
kibuggyan, összenyomódik, és akadályozza a mozgást. A nadrág lecsúszik a
súlyától. Összevissza kell kotorásznunk, mire megtaláljuk, amit
keresünk. A túlzsúfolt és a majdnem üres zseb egyaránt felkelti a
tartalom elvesztésének érzetét. A pénztárcában a pénz nemcsak a zár
miatt van biztonságban, hanem azért is, mert a pénztárcát formája és
súlya észrevétlenül érezhetővé teszi.
A zsebben lévő pénztárca megkettőzi a zsebet, és idővel a test
puha és organikus formáihoz igazodik, mint minden, amit állandóan
magunknál hordunk. A ruha és a test között a nadrágzseb majdnem
testrész. Onnan a kéz közvetlenül a szájba vándorol. Bonbon, rágógumi,
tabletta így egyik zsebből a másikba kerül. Az anatómia és a filozófia
professzorai a test zsebében a lélek után kotorásznak, és nem találják.
Melyik lehet az? a rekeszizom, a szív, az agy, vagy az agyban a
tobozmirigy?
Óhatatlanul érzi az ember, hogy ő nemcsak test, hanem teste van, benne
rejtőzik, mint valami tokban vagy zsebben. A test eleve külsődleges, nem
különbözik alapvetően a ruhától, amelybe naponta belebújunk. A ruhában
megkettőződik és felerősödik a tartó és a tartalom, a belső és a külső
meghasonlottsága. Az ember olyan, mint a nadrágzsebe: nem egyszerűen
bent vagy kint van, hanem mindkettőn kívül és belül, a kint és a bent
közti átjáróban és átmenetben. Ebben a kényes közbülső állapotban az
ember igyekszik megbizonyosodni magáról. Belenyúl a zsebébe, amely ő
maga. Keze kívülről a bensőbe hatol, és kifordítja. A tartalom kiesik, a
legalsó legfelülre kerül. A benső napvilágra jut, és egészen
közönségesnek, külsődlegesnek mutatkozik: pénztárcának, toknak. Mit is
kéne tartanunk benne?
Az emlékezet is zseb. Amit találunk, ami megőrzésre érdemes, azt
belegyömöszöljük. De az emlékezet lyukait nem lehet betömködni. A zseben
nyílás van. Azon át lehet megtölteni, és ugyanott ki is pottyanhat a
tartalom. Az emlékezet bejárata lyuk az emlékezeten. Ott rakjuk zsebre,
amit meg akarunk tartani. De a zseb csupán további tartókat tartalmaz;
jeleket, amelyek utalnak valamire. Mire kéne emlékeztetnie a csomónak a
zsebkendőn? A nadrágzsebben pénztárca van, érmék tartója, emlékérmeké,
rajtuk a kép már felismerhetetlen. Lyukak nélkül az emlékezetnek nem
lenne szüksége támaszra. A gerendák azonban újabb lyukakat ütnek,
réseket a támasztékok között. Ha túl sok mindent tömünk a zsebünkbe, az
oda vezet, hogy néhány dolog észrevétlenül kiesik. A kéz újra meg újra a
zsebben matat, vizsgálja, megvan-e még, amit beleraktam, és hogy
tényleg beleraktam-e, amit akartam.
Az ember az anyja hasából jön. A has nem volt zárt világ, a zsebnek
nyílása volt. Az anya egy ideig szoptatni tudja gyermekét, kárpótolva
ezzel a világ sajátra és idegenre szakadtságáért, a benső és a külső
kifordulásáért. Később azonban a kisgyerek útrakel, transitional objectet
– olyan útitáskát vesz magához, amelyet meg sem kell pakolni, mert
kezdettől fogva tele van és kellemesen puha: egy kispárnát, amely
nélkülözhetetlen idegen környezetben és elalváskor, amikor
letagadhatatlanná válik az érzés, hogy mindenkitől különbözik, idegen és
egyedül van – hogy egyén.
A párna: táska a tartó és a tartalom közti hasadás előtti állapotban,
teli táska nyílás nélkül. Amikor ezt a Pandora-párnát később
felhasítjuk, hogy megnézzük, mi van benne, a résnek tartalommal való
tömködését már soha nem tudjuk abbahagyni. A párna mint kézipoggyász
egyúttal útlevél, amellyel a gyermek minden elébe kerülő határt át tud
lépni, mert van valamije, amin belül minden különbség egybeesik az
indifferencia egyetlen pontjában, amin belül a hasadtság és a
meghasonlottság megszűnik. A párna nemcsak a differencia, a gyermek és a
világ közt támadt hézag tapasztalatáért kárpótol, hanem lehetővé is
teszi számára, hogy átlépjen ezen a hasadáson.
Az a párna, amelyet egy helyen felhasítottak, méllyé és bensőségessé
válik. Belenyúlsz: tartóra és tartalomra hasad szét. A tartó belseje
külsődleges a tartalom számára, maga a tartalom újra tartóvá és
tartalommá hasad, pénztárca lesz belőle, amelynek belseje valami egészen
külsődlegest tartalmaz: pénzt. A bent és a kint közti hasadás immáron
magára a testre is átterjed. Már nemcsak valamilyen, puha és teljes,
mint egy párna, hanem dologias, anyagszerű is, funkciók szerint
megosztott. Szerszámmá válik: zsebkéssé a fiúk zsebében. Alig van
szükségük rá, de mindenhová magukkal hordják. Úgy lapul a zsebben, mint
egy sima, szabályos, nehéz kavics. A fiúk ettől erősnek, védve, minden
ellen felvértezve érzik magukat. Az összecsukott zsebkés kicsiben
tartalmazza mindazokat a segédeszközöket, amelyekre szükség van, amikor
egyszál magukban kilépnek a nagyvilágba: fegyvert, szerszámot, írószert –
fúrni-faragni, szúrni, vágni, karcolni, vésni.
Amit a fiúk útközben találnak, összegyűjtik és zsebre rakják: apró
köveket, fadarabot, régi tűt, csavarokat, öngyújtót és rozsdás kulcsot;
mindezekkel lyukakat, hézagokat, nyílásokat lehet csinálni, arra
szolgálnak, hogy a párna táskává változzék. Az öngyújtóval tüzet lehet
gyújtani. A tűz lyukat éget. A kulcs is kicsi, mint egy öngyújtó. Ha
illik a kulcslyukba, az üresen hagyott középbe, a parányi lyukon át
kinyílik az ajtó. Menekülés a kietlenségből, ez a kulcs: hatalom az
átjárón; a ki- és a bejárás lehetősége, a nyitásé és a bezárkózásé. A
tűz a fókuszt, a meleg forrását, a középpontot teremti meg, a lángokba
meredsz, álmodozni kezdesz, gondolat nélkül piszkálod a még izzó, de már
hűlő parazsat, a környezet háttérbe szorult, egy másik világ,
képzeletbeli tér jelenik meg előtted.
Az utcán talált régi kulcs a képzeletben olyan érme, amellyel
kiválthatjuk magunkat szorultságunkból és a nehézségekből: mesebeli
tallér, amelyet mindig megtalálunk, valahányszor a párnánk alá vagy a
zsebünkbe nyúlunk. Legyen mindig velünk, amire minden esetben szükség
van: a pénz, a teljesen transitional object. A pénz lehetőség
arra, hogy másokkal üzleti kapcsolatba léphessünk, hogy cserélhessünk. A
dolgok egyik zsebből a másikba vándorolnak. A zsebek kifelé nyílnak.A
pénz váltságdíj; pazarlásra, költésre, nagyzolásra való.
A zsebben lévő pénz aprópénz. Az érmék monéták, arra valók, hogy
emlékeztessenek valamire. Mire is? Ami nincs a fejünkben, a biztonság
kedvéért zsebre rakjuk. Emlékszem, hogy valamire emlékeznem kellene. A
csomók sokasodnak az emlékezet fonalán, de nem töltik meg, nem is
hidalják át azt a szakadékot, amely a jelet a jelölttől elválasztja.
Ahogy a pénz esetében, a kezdetnél és a végén is ott a hit és a bizalom,
hogy a jelek utalnak valamire, jelentenek valamit, hogy készpénznek
vehetjük őket. És ennek a hitnek meg kell állnia a helyét ama gyanúval
szemben, hogy a pénz nem ér semmit, a jelek semmire sem vonatkoznak. A
gyermekkor párnája bezárult. A zseben, amelybe belenyúlunk, hogy
eszünkbe jusson, amire emlékezni akarunk, ott marad a lyuk. Felnőttünk,
elindultunk, meghasonlottunk, úton vagyunk a kezdet és a vég között.
A nadrágzsebben a minket előrevivő tárgyakat mindenhová magunkkal
hurcoljuk. Csak a legszükségesebb fér el. Nem lehet túl nagy, túl
terjedelmes. El kell tűnnie a zsebben. A kéz benyúl, és megragadja, ami
benne van. A dolgok elszigeteltségükben, a vizuális világból a
taktilisba kerülvén elvesztik egymáshoz való relációjuk által nyert
nagyságukat. Amit érintünk és amit látunk, nem mérhetők össze egymással.
A vizuális világban meglévő távolság a zseb belsejében összezsugorodik.
Az apró tárgyak megnagyobbodnak, jelentőségre tesznek szert, ahogy
eltűnnek a zsebben, az érmék súlyát megnöveli a pénztárca.
A zseb olyan lyuk, amelyen nem pottyannak ki az odadugott dolgok.
Nemcsak megőrzi, hanem meg is növeli őket. A lyuk, a hézag, a kihagyás,
az ellipszis hiperbolát rejt.
A nadrágzsebben pénztárca van, a pénztárcában aprópénz. Az aprópénz
képviseli mindazt, ami túl nagy ahhoz, hogy beleférjen a zsebbe. A
kicsinyítés felnagyít. A zseb tartalma hiperbolikussá válik: az
emlékezet hézagain átívelő híd aszindetikus, nem érintkezik egyik
parttal sem, kiszakadt a megszokott világ összefüggéseiből; az emlékezet
létrája, amely elszigetelve egy zsebben elvesztette összeköttetését a
talajjal, a kezdettel és a véggel: jármű lett, metafora. A hiperbola a
szállítás – az átvitel – során a metafora húzóerejének segítségével
metonimikus fordulatot tesz: a szállítmányból szállító, a rakományból
jármű, a tartalomból tartó válik. A belső zseb egyre nagyobb, kifordul,
és a minket tovarepítő hajó dagadó vitorlájává változik.
A hiperbola, a metafora és az ellipszis kölcsönösen feltételezik
egymást: a hiány elszigetel valami sajátosat, kiszakítja
összefüggéseiből, járművé változtatja, ezzel próbáljuk meg áthidalni a
szakadék két partja közti távolságot, amely időközben szintén
megnagyobbodott.
A nadrágzsebben az ellipszis, a hiperbola és a metafora pénzzé
sűrűsödik. Szinte semmi, mégis szinte mindenre képes. Visszük magunkkal,
mégis ő visz minket előre. A pénz-jármű mindent felvesz, ami csak
megvásárolható. Leküzdi a dolgokig tartó távolságot, de azonnal el is
értékteleníti őket azzal, hogy megvehetővé, pótolhatóvá, cserélhetővé és
így maguk és pénzzé válnak. A jármű soha nem ér célhoz. A távolság
olyan mértékben nő, amilyen mértékben legyőzik.
A zsebében legbelül az ember valami keményet, süketet, érzéketlent:
pénzt érez. A tartalom rendeltetése, hogy megtöltse a tartó ürességét.
De a pénz, a tartalom felcserélhetősége növeli a megtöltendő űrt. A pénz
maga a zseb üres belseje, örvény, amely minden dolgot magába ránt, majd
újra kidobja és szétszórja őket. Maga az ember is pénztárca: transitional subject.
A bensejében uralkodó hiány az oka, hogy nem tud saját bensejében
megmaradni: befelé indul, és rajta kívülre kerül. Nem tud menni, és nem
tud maradni.
Az ellipszis és a hiperbola, a kihagyás és a fokozás, a hiány és a
felesleg jellemzik az embert mint hiánylényt. A két pólus között a
metafora – önmagában túl sok és túl kevés – közvetít; túl kevéssé
szigorú, megformált fogalom, és túlságosan képszerű. Ám éppen a
“fogalmak“ képi túláradása és a metaforák fogalmi szegénysége hajtja
előre azt a járművet, amellyel az ember a bensejében lévő és az őt
körülvevő ellipszisen át akar kelni. És éppen ebben az átkelési
kísérletben tapasztalja meg az egyre nagyobbodó hiányt. Saját járművén,
az átvitel kompján is léket fedez fel. Mentőcsónakba kell szállnia, de
az is léket kapott. Kilyukadt fogalom, roncs nyelv.
A fenyegető hiány a kiegyenlítés kísérletét gerjeszti azon tárgyak mint
segédeszközök igénybevételével, amelyeket mindig magunkénak akarunk
tudni, és amelyeket ezért mindenhová magunkkal viszünk. Túlozni azonban
nem szabad. “Ne túl sokat!“ – különben kiszakad a zseb, és szétszóródnak
az eszközök. A leghelyesebb tehát, ha a legszükségesebbnek és a
legfontosabbnak megvan a maga mértéke: a jó szabás, a nadrágzseb
megfelelő mérete, a zseb és a tartalom helyes aránya. “Mindennek
szépsége az arány; a mértéktelenség és a szükség nem tűnik annak.“
A hiányt és a felesleget, az ember divergáló oldalait az ésszerűség
diktálta mértékben össze kell fogni. Az ellipszis és a hiperbola közti
közép a legjobb, mondja Arisztotelész: erény. És ezen egyensúly
megfelelő helye a város volt. A régi filozósufok a várost látták a világ
tűzhelyének, a világ törvényszerűségeinek és egyensúlyának mintája a
város volt. A város jelét mint a világ metaforáját lelkük viasztáblájába
vésték, és így lerombolásakor biztonságba helyezték. Demetriusnak, a
hellén városrombolónak Stilpon így válaszolt: minden javamat és
vagyonomat magammal hordom. A filozófusnak semmit sem kell kimentenie a
romok közül, szülővárosát, a világot mint monétát a zsebébe varrta, hogy
ki ne essen. A filozófiával, amely egyszerre elemózsia és vademecum a
künikoszok átalvetőjében, minden hajótörést túl lehet élni. A filozófia
kézikönyv, a ráció acélpengéjű zsebkés, mindig kéznél a nadrágzsebben.
“Odalett a hajó. – Mi történt? – Odalett a hajó. – Más nem? – Más nem. –
Ő pedig fogságba került. – Mi történt? – Fogságba került. – De hogy
rosszul megy a sora, mindenki maga teszi hozzá.” A filozófiával a
zsebünkben mindenünk megvan, amink csak lehet. A sorsunk nincs a
kezünkben, de miénk a szabadság, hogy viszonyuljunk hozzá, kövessük,
vagy hagyjuk, hogy magával ragadjon. Ezért minden cselekvést behatárol
az, hogy csak a magunk zsebéről rendelkezhetünk. A filozófus legbelül
rátalál a helyeslés szabadságára. Így minden önkéntessé válik, az is,
ami csak megtörténik vele. “Rossz a kényszer, de nem vagyok kénytelen
kényszerűségben élni.“ Legyen bármilyen zord és viharos a tenger, az
ember legbensejében nyugodt a tengerfelszín, béke és derű uralkodhat. A
filozófus ezért a legszívesebben összevarrná a zsebét.
A filozófia érméjét nem lehet elkölteni vagy veszni hagyni. Csak akkor
érvényes, ha legbelül tartják. Az élet minden nehézségében a filozófus
váltságdíja lehet. A nehézségek nem tűnnek el ugyan, de közömbössé
válnak, háttérbe szorulnak, összezsugorodnak. Szabad tér keletkezik. Az
érme az így keletkezett távolság legyőzésének útiköltsége, a filozófus
megválthatja vele a jegyét a világba és a természetbe, a természetes
életbe. Az érme, amelyen a város képe látható, a városból kiűzött
filozófusból kozmopolitát csinál. Mindenütt otthon van a világban.
Mindenütt és minden helyzetben magához tudja rántani a világot a pénz
hiperbolikus erejével, vagy túljut a nehézségeken, amelyek fogsággal
fenyegetik, és a világ fölötti szemlélődés magasztosságában talál
menedékre. A pénzzel a világ középpontját hordozza magával.
A filozófiai aprópénz művészete a szentencia: mérlegre tesz tantételt és
jelmondatot, emlékérmet, váltságdíjat és útiköltséget – a mondat, amely
egy iskolaépület építőköve, ám egyszersmind kötetlenül lehet
magáértvaló; a teoretikus általánosságot és a gyakorlati útmutatást, a
dogmatika szigorúságát és a tapasztalat evidenciáját egyesíti magában.
A filozófus ekkor még nem bölcs, még meghasonlott magával. Övé a
filozófia, de még nem egy vele. Felírta mondatait, de még nem véste őket
a lelkébe. Még nem váltak vérévé. A filozofálónak szüksége van
segédeszközökre, erősítőkre, az emlékezet támasztékaira, arra, hogy
legyen egy könyv a zsebében, mondatokra, amelyeket elolvas, ismétel,
emlékezetből tud, és mindig újra végiggondol: szentenciákra,
aforizmákra, hypomnematára, monétára.
A filozófia él a mnemotechnikával, a retorika művészetével. E járművel
az emlékezetkieséskor támadt űr bejárható. Mert a művészet nemcsak
utánozza a természetet, hanem ki is tölti hézagait. A szakadék másik
partján, a lélekjelenlét elnyerésekor viszont a művészet segédeszközei
feleslegesek lennének. A filozófus mintája nem a gladiátor – ő először
ki kell hogy rántsa hüvelyéből a kardot, azaz el kell jutnia a
harckészültség állapotáig –, hanem az ökölvívó. “Az egyik leteszi a
kardját, majd újra felveszi, a másiknak mindig készen a keze, csak
ökölbe kell szorítania.“
A filozófus meztelenül szeretne birkózni. A bevarrt érme úton van a
bensővé válás felé, a ruha és a zseb a testhez nő. Az ember ereje a
bensejében rejlik. Ha ide visszahúzódik, mindent megtalál, amire
szüksége van: rövid, elemi mondatokat minden helyzetre, a megváltó szót
minden eshetőségre. Többé nem kell turkálni a zsebekben. Belül minden
megvan, ami fontos. A bölcs nem enged meg magának semmi
bizonytalanságot, habozást, kétséget. Bensejét összevarrta. Ha utána
akarna nézni, hogy megvan-e minden, amire szüksége van, fel kéne tépnie a
varratokat.
De a művészet metaforája nemcsak áthidalja, fel is nagyítja a természet
hagyta hézagokat. A mnemotechnika tehermentesíti és egyúttal gyengíti az
emlékezetet. A csomók a zsebkendőn egyre sokasodnak, és amikor a végére
érünk, nem emlékszünk az elejére. Az érme nem hidalja át a jel és a
jelölt közti szakadékot. Mire is kéne emlékeztetnie? Az összes jel
egymásra utal. Amint körforgásukon kívülre utalnak, érthetetlenné és
bizonytalanná válnak. Maga az érme a hézag az emlékezeten, olyan lyuk,
amelyen a többi érme megint kiesik.
Az ember a túl sok és a túl kevés egyidejű jelenvalóságától szenved. Túl
keveset ismer meg ahhoz, hogy tisztán láthatna, és túl sokat ahhoz,
semhogy megismerő- képességének fogyatékosságát felismerhetné. Nagysága és
balsorsa az, hogy fel tudja ismerni saját nyomorúságát. De hogy mekkora
ez a nyomorúság, azt már nem bírja felfogni, ha képes lenne rá, az
elviselhetetlen lenne számára. A nadrágzsebben búvó érme az
emlékezetkihagyás, a lyuk, amelyen át újból minden gondolat rögtön
kisodródik.
A varrás, amellyel a régi filozófusok bevarrták a zsebüket, ahova maguk
is be akartak bújni, nem tart már. Az ember “mindig meghasonlott, és
ezért van mindig ellentétben önmagával“. Saját bensejéből kifelé
menekül, onnan vissza; nem tud megmaradni és támaszra lelni magában.
Ebben az örvényben egyetlen biztos pontot sem talál, a tengerfeneket nem
éri a lába, de a felszínre sem tud fölevickélni.
A hiány és a fölösleg nem egyenlítik ki egymást szükségképpen,
kölcsönösen fokozhatják, kiélesíthetik ellentétüket. Nemcsak a
kiegyensúlyozott, sima tengerfelszín a közép, hanem az örvény is,
amelynek sodra mindent magával ránt, a peremre, majd újra a tátongó
középre sodor. Ebben a közbülső helyzetben látja Pascal az embert, a
kint és a bent közötti feneketlen zsebben, a végtelenül kicsi és a
végtelenül nagy között, mindkettőtől elválasztva saját végességébe
zártan; ebben a hézagban, amelyet semmilyen integrálszámítás sem képes
áthidalni, és amelyet a végtelenre irányulás csak még jobban felszakít.
Pascal megkockáztatja, hogy zsebének tartalmát a rajta levő lyukon át
kipotyogtassa, mert az emlékezetkiesés a keresztény monétára, a Memorialra
emlékezteti, amelyet az ingébe varrt. A keresztény apologéta felfedezi a
lyukakat az antik filozófusok nadrágzsebén. Még Szókratész is a
figyelmeztető hangra, az “isteni jelre“ hagyatkozott, amikor a tudás
ellipszisében és apóriájában tévelygett.
Az újkor lyukat üt a régiek zárt világán. A bugyornak nyílás kell, csak
együtt a kettőből lesz zseb. A régiek a bugyrot szőtték erősre? Akkor a
modernek megnagyobbítják a nyílást. Az ellipszisből a Semmi lesz,
amelyben minden közvetítő metafora elmerüléssel fenyeget: “gyenge jármű
(…) a tomboló tengeren, amely minden oldaláról határtalan, és üvöltve
tornyozza fel a vizet.“ Ebben a helyzetben Nietzsche magát a Semmit
kísérli meg megmentő metaforává fokozni: mindössze üres zsebre van
szükség, ez a “szabad szellem“ egyetlen erősítőszere. Az érméket el kell
dobni. Aki az összeset eldobta és messze maga mögött hagyta, az a
legerősebb. A Semmi teret nyit az erőseknek. “A belseje felől szemlélt
világ, az ‚intelligibilis karaktere‘ tekintetében meghatározott és
megnevezett világ – éppen a ‚hatalom akarása‘ volna, s azon kívül
semmi.“ A hatalom akarásának hiperbolája, az önmagát fokozó bőség kell,
hogy feltöltse a semmi hiperbolikus hiányát úgy, hogy nem hagy rést.
A nadrágzseb monétái az ember gyengeségét hívják elő. Segíteniük kellene
őt, de csak kárt okoznak neki, mert a gyengének az erő érzetét
kölcsönzik. Elkábítják. A hamispénzt mint kábítószert az erősek zsebébe
is becsempészik, hogy őket is függővé tegyék. Ezért kell a pénzt minél
messzebbre eldobni, hogy távol tartsuk magunkat minden gyengítő
támasztól.
Nietzsche filozófiája a gyanú iskolája, a saját zsebünkben talált
érmékkel szembeni bizalmatlanságé. Mert a pénz bizalmat ébreszt, azt
hisszük, ér valamit. De a hitel gúzsba köt. Filozofálni annyi, mint
kísérletezni magunkkal: a talált érméket eldobni, és feljegyzést
készíteni az elvonási tünetekről. Minden elhajítás egy lépés kifelé a
hiány, a szükség és a gyengeség gazdaságából az erő, a pazarlás és a
fölösleg gazdasága felé. Az üres zseb azt jelenti, hogy már semmi sem
szükséges, nincs veszíteni valónk. Minden bőségesen megvan. Csak a saját
nyomású érme érvényes: kalapáccsal kell filozofálni, és a veretes
mondatokat a hátunk mögé hajítani.
Lehet-e teljesen kiüríteni a zsebet? Le tudunk-e mondani minden
segédeszközről? Mindkét oldalzsebet kifordítottunk már, de a farzsebben
még mindig ott egy érme. “Mi, mai megismerők, istentelenek és
antimetafizikusok, mi is abból a tűzből vesszük a lángot, amelyet egy
ezeréves hit gyújtott, a kereszténység, amely Platón hite is volt: hogy
Isten az igazság, hogy az igazság isteni.“
Az “elszakadás“ is ahhoz kötődik, amitől elszakadunk. Valójában a régi
és az új nem tud elszakadni egymástól. A modern is az antikra
vonatkoztatott konfliktusban leledzik. A zsebben a querelle des anciens et des modernes
mint a tartó és a nyílás ellentéte válik kézzelfoghatóvá. A régiek a
tartót be akarták zárni, hogy a tartalmat teljesen bensővé tegyék. Ám
annyira bevarrták a bugyron a zsebet, hogy a tartalom már nem lehetett
kéznél. A modernek feltépik a zárat, és megnagyobbítják a lyukat. A zseb
tartalmát eldobják vagy elvesztik. A lyuk azonban elliptikus, a
kihagyásban megőrzi, ami kimaradt. A modern historizmus újra
összegyűjti, amit a haladás maga mögött hagyott: forgalomból kivont régi
érméket, elhasznált gyufát, kulcsot, amely nem illik a zárba.A pénz
közel hozza a távolit. A teret legyőzi, de az időt feltépő distanciát
nem. A múlt távolsága egyre gyorsabb ütemben nő. Az érme, amelyet a
zsebembe dugtam, már nem érvényes, amikor előveszem. Emlékeztet a régi
szép időkre és múlékonyságunkra, a hézagra, amely a hajdan és a most
között nyílott. Eleve téves volt az a hit, hogy mondatokat,
szentenciákat mint pénzdarabokat zsebre vághatunk, és úgy ránthatjuk
őket elő szükség esetén, hogy közben nem vesztettek értékükből. A zseb
nem konzervdoboz. Nem őrzi, hanem termeli a pénzt. Hiszen minden, ami a
nadrágzsebbe kerül, monétává és szentenciává válik. Az ellipszisben,
aszindetikus helyzetben, a zseb nyílásában minden szó és mondat
jelentősége túlmutat azon a kontextuson, amelyben elhangzott.
A pénz ráadásul régi, értékét vesztett érmének bizonyul. A zseb
ellipszise minden észrevétlenül megőrzött tárgyat érmévé, a régit
még-mindig-használhatóvá, a véletlent szükségszerűvé fokozza. Az érmék a
nadrágzsebben nem egészen olyanok, mint a kulcs, amely nem illik az új
zárba, mégis kinyitja, hanem olyanok, mint a gránát, amely belecsapódik
valamely szituációba, lyukat üt rajta, és váratlan hevességgel világítja
meg.
A zsebben pénztárca van, amely pénzdarabokat tartalmaz. Ám az érmék
patronok, robbanóanyag van bennük, amely ütközéskor robbanhat. Az érme
kézigránátként meg sem kísérli befoltozni a múlt és a jelen közötti
hézagot, inkább fel akarja tépni, arra használja, hogy a régit az újjal
élesen ütköztesse. A bezárt bugyor felrobban, és lyukat üt a tárgyon. A
rombolás erejét az önrombolásból nyeri. Az érmékből csak szilánkok
maradnak. De mert élesek, éppen a szilánkok veszélyesek.
A régi szentenciák aforizmaszilánkokra hasadnak. Az aforizmagyűjtemény
olyan kulcscsomó volt, amellyel felnyithattuk, legyőzhettük és magunkra
zárhattuk a szituációkat. Az aforizmagyűjtemény történelmi adottságok
töretlen mintaszerűségét és emberei helyzetek toposzait feltételezte. A
zárt bugyor kipukkad, egyre nagyobbodó hézagot üt a jelen és a múlt
között, és ezáltal egyértelmű történelmi minták nélküli, előre nem
látható helyzeteket szabadít fel. Mégis, a régi témák és fogalmak
megmaradnak: emberi fájdalom és szenvedély, dietétika, az érzelmek és a
figyelem iskolája. A kulcsok már nem illenek a zárba. Az aforisztika
visszatükrözi a szentenciák múltját, az emberi gyengeséget, amely a
forgalomból kivont régi pénzre hagyatkozik. Az értelem már nem elég
erős, hogy lecsendesítse a szenvedélyeket. “Ha ellenállunk
szenvedélyeinknek, azt sokkal inkább az ő gyöngeségüknek köszönhetjük,
mintsem a saját erőnknek.” A szenvedélyeknek harcolniuk kell egymással.
“Hibáinkat csak hiúságból nem ismerjük be.” “A lelkiismeret defektje nem
válik tudatossá.” “Majdnem azt írtam: elrepült a gondolat; de inkább
azt írom helyette, hogy nem jutott az eszembe.” A figyelem és az
emlékezet ütötte rések nem árulkodnak arról, mi esett ki rajtuk. A
diagnózis nem határozza meg többé a terápiát. A lyukakat nem lehet
betömni.
A régi szentenciák nyugalma és mértéke odalett. A zseb már nem a
megőrzés helye, csupán ideiglenes állomás. Mondatok jutnak eszembe majd
felejtődnek el, vagy én magam dobom el őket. Nem lehet mindent a zsebben
tartani és emlékezetből tudni. Nem is mind egyformán jók. Vannak
telitalálatok, és van, ami rosszul sül el. A szilánkok szanaszét
repülnek, néhány becsapódik, lyukat üt, amelyet régi érmékre való
emlékezéssel tölt fel.
Az érmék szentenciák az emlékezetbe gravírozva, régen nyomott érmék
elkoptatott képekkel, amelyek már semmire nem emlékeztetnek
határozottan, egy halott nyelv írásjelei. Az érmék járművek, amelyeken
örökké úton vagyunk. Az egyik érmét a másikra cseréljük, váltogatjuk a
járműveket, egyik mentőcsónakból a másikba szállunk, de soha nem érjük
el a menekvést adó partot. A hajóhíd végtelen. Fel kéne robbantani
magunk mögött, hogy ne kísérthessen vég nélkül a visszatérés lehetősége.
A zsebekben lévő érméket is el lehetne dobni. Amiért emlékezni próbálok
rá, máris elfelejtettem, hogy mire is emlékeztetnek. Csak az éles
szilánkok okoznak még valami érthetetlen fájdalmat. Talán az érmék széle
is éles volt valaha, és csak a hosszú használatban csiszolódott simára,
gömbölydedre. A logosz spermatikosz, disiecta membra
szilánkjai, amelyeket soha többé nem lehet összerakni, széttaposott
bölcsesség az utca kövén. “A felfogható az isteninek sem teljes
távollétét, sem teljes jelenlétét nem mutatja.”
Az ellipszis, a hiányos és tökéletlen kör a kihagyásban jeleníti meg a
hiányosságát. Az ellipszis zseb; megtartja, ami a lyukon át beleesett. A
zseb afelé tart, hogy megnyíljon, kiforduljon és kiürüljön. Különben a
régiek nem próbálták volna bevarrni. A tartalom tartóvá válik, járművé
növekszik. De a hajó léket kapott. Újra és újra lyuk keletkezik, az
ellipszis újratermelődik. Az ember hiánylény. Ruháról kell gondoskodnia.
A ruhán nyílások vannak. Csak így lehet beléjük bújni. A nyílásokat
zsebekké alakítják át. A művészet kitölti a hézagokat, amelyeket a
természet hagyott, majd újra létrehozza őket, megint csak a természetet
utánozva.
A hiány, amelyet az ember magában és maga körül érez, az őt magától és a
környezetétől elválasztó distancia, ez teszi emberré, “objektívvá” és
“a világra nyitottá”. De ezt a nyitottságot és objektivitást az ember
csak elliptikusan, a hiányban, egocentrizmusának és a miliőtől való
meghatározottságának tudomásul vétele árán tapasztalja meg, abban az
állandó és sosem eredményes fáradozásban, hogy ezeket a korlátokat
legyőzze és maga mögött hagyja.
A hézag a nyílás, amelyen át kimenekülhetünk, és a szakadék, amelyen át
kell jutnunk, hogy szabadok legyünk. De a távolság úgy nő, ahogy az
áthidalására tett kísérletek gyarapodnak. Az ellipszis a hiperbolát
szólítja, de a hiperbolának sohasem sikerül az ellipszist meghaladnia,
mert csak az ellipszis üres belseje képes a növekedésre. Így a hiperbola
is hiányos: nem híd, csupán elromlott jármű; metafora, amely az
ellipszis tengerében úszik. Az ember hiánylény, de cserébe ott van neki a
művészet, az értelem, a nyelv, metaforát tud alkotni, jeleket tud
rajzolni. A lényegtelen elhagyásával előtérbe tudja helyezni a
lényegest, és a kihagyással a lényegest még erőteljesebben ki tudja
emelni.
A zseb, a metaforaalkotó ellipszis a nyelvi képesség. Régi, földről
felszedett szentenciákat és olvashatatlan érméket tartalmaz. A tartalom
már nem nyelv, a tartó még nem az. Középütt van a jelen hézaga, a találó
szó kimondásának elszalasztott pillanata, a szétroncsolt beszéd
időtartama. Az ellipszis a meghasonlott kör, a tartalom és a tartó, a
még-nem és a már-nem, a régi és az új közötti hézag. A kéznek kell
közvetítenie a nadrágzseb és a száj között. Csak a szájban olvad el a
bonbon. Az igazi lélekjelenlét az lenne, ha nem kellene a zsebünkbe
nyúlnunk, mert minden a nyelvünk hegyén van.
A zseb lehetőség arra, hogy minden nálunk legyen, ami fontos, és
egyúttal annak a lehetősége, hogy a legfontosabbat elfelejtsük. A zseb
teletömve, de amire épp szükségünk van, nincs kéznél. “A küszöbön
elkezdett kotorászni a farzsebében a lakáskulcsért. Nincs. A nadrágomban
mikor levetettem. Be kell menni érte…”
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!