Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Joggal merül fel a kérdés, hogy kik készítették ezeket a táblákat és
milyen volt a világuk a táblák készítésekor. Természetes, hogy nem
tudunk ezekre a kérdésekre kimerítő választ adni; amint az is
természetes, hogy meg kell próbálnunk összefoglalni azt a keveset, amit
elmondhatunk.
A táblák beleillenek abba az írástörténeti képbe,
amit eddig is ismertünk erről a korról. Az írásemlékek ekkor jórészt
szójelekkel íródtak és az ősvallás témáit rögzítették. A táblák is a
világot ábrázolják, ahogyan ez ebben a korban szinte kötelező minden
esetben. Az íráshordozó agyag, az írástechnológia ennek megfelelően az
agyagba rajzolás. Azaz nem ékírásról és nem rovásírásról van szó. A
jelformák egy része fejlett írásbeliségről árulkodó lineáris jelegű jel
(például a körbe zárt kereszt). A jelek többsége a képszerűségét
valamelyest megőrző lineáris jel. S néhány további jel kifejezetten
képszerű (a kecskés táblán). Ez a grafikai kevertség jellemző az
ősvallási jelhasználatra.
A jelek abból az általánosan ismert
ősvallási jelkészletből származnak, amely az interglaciális idején
alakulhatott ki az Éden (a Közel-Kelet) területén. Ezt az is
valószínűsíti, hogy a körbe zárt kereszt az Éden térképe. Ezt a
jelkészletet az Édenből mintegy 40 000 évvel ezelőtt szétrajzó
népcsoportok magukkal vitték Eurázsia és Amerika tájaira, de megmaradt a
Közel-keleten is (így került a sumer jelek közé).
A táblákról
pillanatnyilag nem tudjuk eldönteni, hogy milyen nyelvű nép készítette
őket. Ehhez a nyelvet kellene azonosítanunk, de ez pillanatnyilag nem
sikerülhet.
A jelek sumer és székely párhuzamokkal rendelkeznek,
de - a jelenlegi ismereteink szerint - nem összefüggő, hosszú szöveget
alkotnak, hanem egy térképet. S amiképpen a modern szintvonalas térképek
szintvonalait és egyéb térképi szimbólumait sem tudjuk összefüggő
szövegként elolvasni, majdnem olyan lehetetlen a tatárlakai táblák
jeleit is folyamatos, hosszú szövegként visszaadni.
Arra azonban
elvileg számíthatunk, hogy az egyes jelek olvasatát valamikor meg
tudjuk majd állapítani, vagy meg tudjuk becsülni. Erre az ad reményt,
hogy az egyes csillagképeknek lehetett saját neve a táblák készítésekor
(például az Orion csillagkép neve lehetett az ada, atta, atya
szóhoz hasonló, hiszen ezt használták a sumerek is, meg a magyarok is).
Némi joggal várhatjuk el, hogy a tábla jelei nem csak térképként
szolgáltak, hanem a csillagkép-neveket is rögzítették s - további
leletek segítségével - ezeket valamikor talán hangzósíthatjuk is.
Erre azonban nagyon kevés az esélyünk.
Egyrészt azért, mert ebből a korból kevés emlék maradhatott ránk,
ilyenek felbukkanása nem várható minden nap. Másrészt azért, mert a
szójelek eleve nem sokat árulnak el a szó hangalakjáról. Csak a
körülmények szerencsés összejátszása esetén lehetünk többé-kevésbé
bizonyosak a szótövekben. A szavak pontos hangalakjáról (ragozásáról,
képzéséről) azonban ennél is nehezebb lesz képet alkotnunk.
Nem értünk egyet Záhonyi Andrással, aki sumer csillagkép-neveket lát a
táblákon. Nyilván azon az alapon feltételezi ezt, hogy a sumer
jelkészletben szerepelnek az általa tárgyalt jelek. A sumer jelkészlet
alapján meg lehet érteni a táblák tartalmát (csillagtérkép voltát), de
nem lehet azonosítani a táblát készítő nép nyelvét.
E jelek
azonban nemzetköziek voltak, csak ezek párhuzamait Záhonyi András nem
tárta fel, nem értette meg. Ráadásul figyelmen kívül hagyott néhány
táblán szereplő jelet is (a körbe zárt keresztet és a faábrázolást),
valamint a jelek székely és egyéb vonatkozásait. A sumer nyelv
feltételezésére semmi oka nem volt azon kívül, hogy az írást - a
"tudomány" eddigi (semmivel nem bizonyított) álláspontja szerint - a
sumerek találták fel.
A Záhonyi András által nem vizsgált tények tovább árnyalják ezt a képet.
A táblán olyan jelek is szerepelnek, amelyek a székely írásban is
megtalálhatók, vagy székely jelekkel rokoníthatók. Ezek segítségével
ugyanúgy megérthető (valamilyen fokon) a táblák mondanivalója, mint a
sumer jelekkel. Az "f" (Föld) és "sz" (szár) jel alapján nyilvánvaló,
hogy világmodellekről van szó; a "ty" rovásjellel rokon Orion-ábrázolás
alapján pedig a csillagképek szerepeltetésére, csillagtérképre is
gondolhattunk volna. A sumer jelek kétségtelenül többet árulnak el a
táblák csillagtérkép voltáról, de semmivel sem árulnak el többet a
táblák nyelvéről. A csillagképek jelei ugyanis - mint azt az "atya" jel
esetében láttuk - más írásrendszerekben is megtalálhatóak, csak az
bizonyos felőlük, hogy az egész akkori "művelt világ" ismerte őket. Ez
önmagában nem lenne kizáró ok, azonban semmi sem utal arra, hogy a
sumerek valaha is a Kárpát-medencében éltek volna (míg a magyarok
kárpát-medencei jelenlétét pl. a genetikusok Eu-19 haplotípusra
alapozott elméletei valószínűsítik). Azaz táblákról pusztán a jelenleg
rendelkezésre álló írástani ismeretek alapján nem lehet sem a sumer, sem
más nyelvet azonosítani.
A környezet jelei és írásemlékei
azonban további segítséget nyújtanak. Ezek közül elsősorban a 7500 éves
(tehát a tatárlakai tábláknál öregebb) szentgyörgyvölgyi tehénszobor
szójelei a legfontosabbak, mert ezek összefüggő és zárt rendszert
alkotnak, amelyből - a jelenlegi ismereteink alapján - csak a magyar
nyelvre lehet következtetni.
További segítséget jelent a nyelv
meghatározásakor a genetikusok (fentebb említett elmélete, amelyet az
Eu-19 haplotípusra alapoztak s amely szerint a jelenlegi magyar lakosság
zöme nagyjából 40 000 évvel ezelőtt vándorolt be a Kárpát-medencébe.
Hasonló alátámasztást jelent Mario Alinei etruszkológus álláspontja is,
aki szerint az etruszkok a magyarok legközelebbi rokonai, akik a
Kárpát-medencéből vándoroltak Itáliába.
Nem akarjuk ezek alapján
azt állítani, hogíy a tatárlakai táblákat magyarok alkották volna
meg. Csupán azokat a körülményeket soroltuk fel, amelyeket nem lehet
figyelmen kívül hagyni a táblák leírásakor. Könnyű lenne azt
feltételezni, hogy a táblákat a sumerek, az etruszkok és a magyarok
közös ősét jelentő nép alkotta meg, de ez csak a kérdés megkerülése
lenne.
Összefoglalásképpen elmondható, hogy a táblákon szereplő
jelek egy egyistenhívő vallási térképet tárnak fel. Értelmezésükhöz
csillagászati, vallástörténeti és írástörténeti (ősi magyar, tordosi és
mezopotámiai, egyiptomi, kínai és japán stb. jelek párhuzamba
állításával) komplex szempontokat figyelembe vevő kutatásokra van
szükség.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A sumér és magyar szavak jelentésének és formáinak összehasonlítása
A veleméri Sindümúzeum az írástörténet múzeuma
A Tatárlakai korong titka