Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Szent Lászlónak a magyar mítoszhoz való kapcsolatának kulminált pontja maga az égi-földi szarvassal való találkozás.
Szent László királyunk
fényes csillagunk
kérünk Téged vigyázz
reánk oly nagyon
fent is, lent is
kint is, bent is
itt is, ott is
most is!
Nagyvárad környéki néphagyományból
Gyűjtötte: Nagy Sándor, 1967.
D. emlékének, legyen neki könnyű a magyar föld.
1.
Szent Lászlónak a magyar mítoszhoz való kapcsolatának kulminált pontja
maga az égi-földi szarvassal való találkozás. Ugyanis ezen a ponton
találkozik Szent László esetében a hármas szent ösvény. Az égi
tradíció, a földi hagyomány, valamint az ezek szegről-végről mostoha
testvérének tartott szakrális történelem titkos útja. Ezen utóbbinak a
spirituális központból (a másik két ösvénynek a találkozásáról) való
eltérítésével foglalkozott oly sokáig és oly nagy kitartással az a
sajátos történetfelfogás, aminek eredményeképpen a nemzet régmúltját a
ködös észak vidékeire tolták fel nem minden érdek nélkül.
De lássuk magával a csodaszarvassal való találkozást:
Szent László és testvérbátyja Gejza a Salamonnal való csatározások
idején Vác tájára keveredtek...és egyszer csak amikor ott állottak...
ahol most Szent Péter apostol temploma áll megjelent nekik egy szarvas,
agancsa telve égő gyertyákkal és futni kezdett előttük az erdő felé és
azon a helyen, ahol most a monostor van, megállott. És amidőn a vitézek
rányilaztak, a Dunába vetette magát és többé nem látták. Ennek láttára
így szólt Szent László: - Bizony nem volt ez szarvas, hanem Isten
angyala. És szólt Gejza király: - Mondd meg nekem, édes testvérem, mit
jelentenek az égő gyertyák, melyket a szarvain láttunk?
Felelt Szent László: - Nem szarvak azok, hanem szárnyak, nem is égő
gyertyák, hanem ragyogó tollak, és azért állott meg, hogy megmutassa a
helyet, ahová a Szent Szűz egyházát építsük és sehová máshová! És hogy
az a hely, ahol először látták, ne maradjon épület nélkül, Gejza király
és testvérei elhatározták, hogy ott Szent Péternek, az apostolok
fejedelmének a tiszteletére kápolnát fognak építeni.
Így számolt be erről, a Szent László által megélt mitikus találkozásról a XI. század végén lejegyzett magyar néphagyomány.
De lássunk ennél két izgalmasabb, de a magyar néphagyomány által
megőrzött változatot, olyanokat, amelyek több szempontból is érdekesek
lehetnek számunkra.
Szent László király mikor ama Gejza testvérével a Duna mellett harcolt.
Látott bizony egy sötét mocsaras vidék szélén egy lángoló agancsú
csodaszép fehér szarvast, minek szemei az végtelen múltnak az ajtajai,
testén az ég abroszainak csillagai mutatták a múltból a jövőbe vezető
utat. Minek utána meglátta azt Szent László a jó királyunk a csodaállat
megállt, de csak egy percre még a szemeik találkozának majd hatalmas
fénnyel a Dunába merült
Szent László az aki lovagja, királya és szentje is a jó magyaroknak nagy
harcok közepette ott a Duna mellett látott ám egy csodaszarvast kinek
fénylő testénél csak lángoló agancsai voltak fényesebbek. Mint csodaszép
élő gyertyatartó lángolt bele a ott a magyar égbe. Meglátta ez állatot
jó magyar királyunk és már tudta is dolgát és világra vitte az magyarok
dolgát.
Az a bizonyos momentum, már ami a csodaszarvas meglátását illeti,
igencsak döntő mozzanat úgy Gejza, mint inkább Szent László életében. A
mogyoródi csata utáni hetekben vagyunk. A győzelem rányomja a bélyegét
mint két történelmi alak cselekedetére. Gejza ekkor még ugyan herceg, de
közvetlenül a koronázás előtt áll. A múltunk akkor már nem töretlen
egyre kuszábbak a hatalmi szálak. Ebben a történelmi és mondjuk ki
lélektani pillanatban jelenik meg, pontosabban szökken fel a Duna
mocsaraiból a csodaszarvas, amit maga Szent László interpretál ősi
fényállatként, fogalmazzunk így - szárnyas csodaszarvasként. Ha
belegondolunk ez a fajta látásmód Szent László helyzetéből a lélektan
mély ösvényein járva, az Árpádház sajátos látásmódját és sajátos
kereszténységét figyelembe véve nem is olyan meglepő.
Abban a kitüntetett pillanatban, amikor Szent László meglátja azt a
bizonyos csodaszarvast, a látványt isteni jelként fogadja és azokkal a
képekkel asszociálja, amelyek benne ősi örökségképpen megszokott
járulékai voltak a szarvasmítosznak. Ez a mítosz minden bizonnyal az
Árpádház szakrális életében egy alapmítosz. Olyan alapmítosz, ami
közvetlen kapcsolatban van a nép, a nemzet eredetével.
Mint eredetmítosz olyan attribútumokkal rendelkezik amelyek
automatikusan elválasztják ezt a mítoszt a többi feltehetően kora
középkorban gyakori egyetemes mitológiáktól.
A csodaszarvas, mint Istentől küldött jel jelenik meg a természet
tökéletességében. De itt a természet teljessége nem feltétlenül
pozitívként jelenítődik meg. A természet ebben a mitológiává avatott
jelenetben maga az anyagi világ, maga a sötétség birodalma ahová a lélek
be van zárva. Itt egyértelműen megjelenítődik egy ősi, feloldhatatlan
dualizmus. A sötétség birodalmából, a mocsárból (itt ír és perzsa
analógiáról is beszélhetünk) előre szökkenő, feltörő, fogalmazzunk
egyértelműbben felszabaduló fényjelképként jelenik meg a csodaszarvas.
Ennek a csodaszarvasnak a szentlászlói olvasatában az állat agancsain
égő, pontosabban fénylő gyertyákat találunk.
A csodaszarvas agancsainak különböző magasságában, mintegy különböző
tudatfokozatain a Fény megjelenik, felszabadul, még pontosabban
felszabadít.
Ez a spirituális program jelenik meg Csontváry képein éppen úgy, mint a
magyar Szent Korona rekeszzománcaiba rejtett bölcsességben, a
nagyszentmiklósi kincs égberagadási programjában és így tovább.
Ez a mitikus csodalény valóban egy négylábú griffé változik. A fényhozó
szarvas itt nem pusztán csodaszarvas, túl nő a mesén, a mítoszon. Több
fajta olvasat több fajta szintet feltételez. Szent László számára
egyértelmű, hogy itt a szarvas valójában egy angelos. Egy égi küldött.
Egy angyal. Ezért mikor Gejza kérdezi, hogy Mond meg nekem édes
testvérem, mit jelentenek az égő gyertyák, melyeket a szarvain láttunk,
azt mondja Gejzának, hogy nem szarvak azok, hanem ragyogó, fénylő
tollak. Ebből a fényes megjelenésből a testvérek bizonyosságot nyernek.
Nézzük a magyar eredetmítoszt, a két testvért a szarvas vezeti az új
hazába. S most a Szent László csodaszarvasa esetében szintén két
testvérről, két kiválasztott magyarról esik szó. S ez a két kiválasztott
testvér nem más, mint Gejza és László. A csodaszarvas megjelenése által
ők kapnak bizonyosságot arról, hogy immár nem Salamon a magyarok
királya, hanem Gejza. S a látomásban ott rejlik a szakrális történelem
nagy csodája is, az, hogy aki ott van Gejza mellett, s látja a
csodaszarvast, az sem lehet más csak kiválasztott. Még pedig szakrális
mércével mérve nagyobb lesz, mint a látomás pillanatában mellette lévő
Gejza. A magyarok nagy királya és szentje lesz egykoron.
E látomásnak gyors és konkrét hatása lesz. Annak a határozatlan és
bizonytalan politikának, amit Gejza mindeddig Salamonnal szemben viselt e
látomást követően nyoma sem lesz. Szilárd és következetes politikának
meg is lett a hatása. Összefoglalva, a mitikus szarvas megjelenése a
helyes útra, egy küldetés elfogadásához vezette a két testvért. A
(csoda)szarvasnak a magyar mitológiába vezető és megvilágosító ereje
van. Egyszerűbben fogalmazva, a csodaszarvas egy megvilágosító
vezetőállat. A hajdani nomádvilágban ez a fénylő, mitikus vezetőállat
nemcsak szarvas lehetett. Lehetett madár is (turul), de lehet farkas is,
mint ahogy a kardesi (testvér) töröknép esetében az előfordult. A
metamorf fehérfarkas vagy kerecsenysólyom egyre jobban a múltba vesző
alakja esetében a vezetőállat szerepe csak másodlagos és az emlékmentő,
tudásátadó szerep az, ami meghatározó.
Térjünk vissza a Hunor-Magor legendához, itt a legenda magva
egyértelműen a vezetőállat motívum mögé csoportosul. S milyen különös,
itt is megjelenik a mocsár, mint a sötétség és az anyagbazuhanás
attribútuma. A csodaszarvast egy mocsár széléig üldözik. S ott a
meotiszi ingovány mocsaras terület szélén hirtelen eltűnik a két testvér
(Hunor és Magor) szeme elől a csodaszarvas. Éppen úgy, mint a másik két
testvér (Gejza és László) esetében ott, is a csodaszarvas egy Duna
környéki mocsaras terület szélén jelenik meg és a Dunába tűnik el. A
magyar csodaszarvas tehát mindig a sötét világ határán materializálódik,
hogy megmutassa a határt a sötétség és a világosság birodalma között. S
egyik esetben sem az ő égi világába száll látványosan, hanem úgy megy
el, hogy mégis itt marad. Gejza és László esetében az élő vízbe, a
Dunába veti magát, hogy e szent állat örökre ott maradhasson a Dunához
oly közeli szent templom közelében, amit az ő megjelenésére építettek.
Hunor és Magornál maradva pedig úgy tűnik el a sötét ingoványba (az
anyagi világ lehúzó birodalmába), hogy eltűnése pillanatában megmutatja a
két testvérnek azt az alig látható, titkos bejáratot, ami nem más, mint
Meotisz szigetének a bejárata, kapuja.
Ez a kapu legalább annyira spirituális, mint amennyire fizikális.
Kézaitól tudjuk, hogy ez a hely Perzsiával határos és egy igen szűk,
alig látható gázlón kívül minden oldalról a tenger zárja körbe. Ide a
ki- és bejárás nagyon nehéz. Ezt a szinte láthatatlan kaput nyitja ki a
két testvér számára a csodaszarvas. A szűk kapun való bejutás titka
beavatást feltételez. S ehhez a beavatáshoz beavató fénylényre van
szükség, ami a magyar mitológiában és szakrális történelemben nem más,
mint a csodaszarvas.
Szent László mitikus életével kapcsolatban szinte általános, legfőbb
vezetőnek számítanak azok a templomi faliképek, amik azoknak a
nagyfontosságú cselekményeknek a mozzanatait őrzik meg, amiről magáról
Szent László bekerült a magyar köztudatba. Ilyenek a párviadal, a
lányszabadítás, Szent kardjával való ítélkezés, vízfakasztás stb. De
ezek elszigetelt, külön-külön való vizsgálata elfedi magát a spirituális
valóságba vezető mélységet. Tudni kell, hogy a szarvas az analogikus
gondolkodásmód és ezoterikus tudás szerint magát a női princípiumot
jelenti. Tovább menve a női princípiumról szóló ezoterikus emlékezet és a
régi nagy mitologémák többsége, mint lélekvezető emlékezik meg.
Legfiatalabb mitológiai megfogalmazása mindennek a görög mítosz. Ahol
Hekaté és Persephone (akik ősidőben még egyek voltak) a meghalt lelkek
alvilági vezetői. Görög szóval psychopomposok. Kerényi nagyon jól látta,
hogy ezek a psychopomposok valójában a sötétségben való Világítók.
Pontosabban a sötétség birodalmából való kivezető utat vagy éppen a
sötétség birodalmának a határát jelzik és a lelkeket kivezetik a
sötétségből.
Ilyen lélekvezető az a csodaszarvas is, aki a Meotisz ingoványba utat
(kaput) mutat a két testvérnek. Fontos pontja ennek az eseménynek az,
hogy a csodaszarvas a sötétség birodalma előtt eltűnik. Miután kijelöli a
világosság és sötétség határát láthatatlanná válik. Vagy midőn a nyájas
nagyváradi völgybe vezeti az öreg Szent Lászlót, ahol az a nekropolisát
építi fel és oda is temetkezik.
Legyünk pontosak a csodaszarvas feltűnése és eltűnése egyazon helyen a
sötétség birodalmánál történik. Ezért mondhatjuk, hogy a csodaszarvas a
halálból születő élet szimbóluma is. Ebből az aspektusból válik
érthetővé és szellemileg a legjobban megközelíthetővé a pálosok haláltól
újabb életet váró reinkarnációs memento mori szellemisége. A sötétség
birodalmából diadalmasan előtörő, a fény jelével ékesített csodaszarvas
nem más, mint jelképe annak a halhatatlan és örök világosságnak, ami
mindig legyőzi az anyagba dermedt sötétséget. Ő a csodás fényállat maga a
lehetőség arra, hogy az élet halhatatlan és örök oldalát meglehessen
találni ott, ahol az élet körforgásának szamszára kereke egy fénylő
ősmúltat kíván összetörni.
A születés következménye az őrzés, a vigyázás. A Hunor-Magor testvér
esetében az ott megszülető mítosz a csodaszarvast nővé változtatva
ősanyává jelöli ki. Ez a szerep szorosan összefonódik a napfordulati
szarvas szerepével és azzal a metamorf állat-ember-angelos küldetéssel,
amit oly jól megőrzött az ural-altáji mitológia sámánisztikus és még az
azt is megelőző vallási hagyománya.
A szarvas előbbi szerepe igen plasztikus és jól követhető. Sőt átnyúlik
olyan tradíciókba is (ír, breton), ahol ennek a szakrális cselekménynek,
jelenlétnek sem előzménye, sem konkrét következménye nincs.
A hideg, ködös, sötét tél kozmikus világmocsarába süllyedt, elmerült
fényszimbólumokat (napot, csillagokat) elsődlegesen és a kettős, de
mindenképpen megtartó erőt sugárzó, azt felvállaló holdat másodlagos
szituációban de újra az égre emeli.
Emlékezzünk csak hogyan is beszél minderről a magyar néphagyomány:
Homlokomon vagyon fölkelő fényes nap,
Oldalamon vagyon árdeli szép hold,
Jobb vesémen vannak az égi csillagok
Hej, regülejtem, regülejtem
Itt külön érdekes mélységet hordoz és külön tanulmányt érdemelne az
árdeli fogalom jelentése és a jobb vesén lévő égi csillagok
meghatározás. Ez utóbbi sejtetni engedi azt a fontos ezoterikus tényt,
hogy a fényállat jobb oldalán (jobb vesémen) van a kozmikus tudás, ott a
kozmosz, azon fénylenek, világítanak az égi csillagok, míg a csodaállat
bal oldaláról (bal veséjéről) minden bizonnyal nem véletlenül, de nem
emlékezik meg a magyar néphagyomány. Nem tartja fontosnak a regölésbe
való belevonásba.
A csodaszarvas fénylő, fényt hozó aspektusa szépen kiteljesedik, ha a
magyar tradícióban jelenlévő Szent László képet vizsgáljuk. Itt is jelen
van a szarvas kozmikus, égi-világító, de legfőképpen vezetőállat
szerepe, ami Hunor-Magor esetében olyan egyértelmű volt. (S csak ezen az
erős archeotipuson keresztül világolt át a tulajdonképpeni kozmikus
szerep). De itt, Szent László esetében egy igen magasfokú spirituális
transzfiguráció történik. Egy olyan mennyei alkímia, ami eleve egy igen
komoly kiválasztottságot feltételez. S egész Európa szakrális
történelmében csak igen ritkán történik meg. Ezért (és ezt mindenképpen
hangsúlyozni kell) az Árpádház az európai uralkodóházak történetében
igen sajátos helyet foglal el, már ami a mennyeiekkel való kapcsolatot
jelenti. Ennek a spirituális kiválasztottságnak a tudata elevenen élt
egészen Rákóczi koráig, s onnantól mintha kitörölték volna a nemzet
tudatából.
Miről is van szó. Arról, hogy Szent Lászlót a magyar hagyomány, mint
lovagszentet és a Fény bajnokát egyértelműen a Világosság égi jeleivel
ékesítette. Ilyen erőteljes világosság-sötétség dualizmus és ennek a
megőrzése nagyon ritkának számít, főleg ha azt nézzük, hogy a
néphagyomány milyen széles rétegen át megőrizte azt. S egészen
megdöbbentő módon nyomát találni a Dózsa-féle felkelés idején vagy akár a
kuruc korban is. Ez a fajta szellemiség inkább a katar-albigens-bogumil
szellemi vonulatba sorolható. De határozott, megkülönböztető jeleit
megtalálhatjuk az ősi magyar Pálos rendről fenn maradt igen kevés, de
annál meggyőzőbb híradásokban is.
Mi is Szent László tehát az utókor számára? Maga a világosság, a tisztaság, a bátorság, a hazafiság példaképe.
Hogyan is kezdődik Szent László legendája Boldog László király
kiragyogva kimagaslott Magyarország királyainak fényes nemzetségéből.
Tehát kiragyogva kimagaslott még a nagyon fényes-nek nevezett
nemzetségből. Egyértelmű, hogy a világosságról és a Vele kapcsolatos
hatalmas spirituális fényről emlékezik meg a róla szóló legenda első
mondata is. De nézzük tovább, keressünk még esszenciálisabb, mélyebb
gyökerekre visszavezethető emléket Szent Lászlóról a magyar
hagyományban:
Úgy ragyogott, mint a hajnali csillag a köd közepette,
eloszlatva az undok sötétséget,
és amint a telihold ragyog a maga idejében vagy mint
a fénylő nap, úgy világított népe előtt, mint a húsból
kiolvasztott zsír...
Ez a pár sor szinte mindent elmond. A bátor szent hajnal csillaggá válik
és akár a csodaszarvas eloszlat minden sötétséget úgy, hogy vezetővé
válik. Szent László felveszi tehát a csodaszarvas attribútumait.
Beköltözik ama csodaszarvas Szent László szellemiségébe és megkapja
annak az adottságait. Vezet és világít, ott áll a sötétség birodalma
előtt és elállja a rossznak az útját, akár a csodaszarvas oly gyorsan
halad a lován. Hűs forráshoz vezet, s ha kell vizet fakaszt.
Lovagruháját csillagok ékesítik, mint ama szarvas jobb oldalát.
Szemeinek végtelen mélységében egy mitikus állat pihen. Ruhája és
paripája világos színekben tündököl, mint ama csodaszarvas, amivel
egykor találkozott. S hogy a mítosz örök arra elég egy példa.
Megkérdezték az öreg székely asszonyt úgy a kilencvenes évek elején,
hogy él-e még Szent László király. Az öregasszony csak ennyit mondott: -
Hát nem látja maga esténként azt a szép magyar csillagot?
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A csodaszarvas -mese