Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyar nyelv és magyar írás vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Világunk tele van vallásos jellegű szimbólumokkal és hie-roglifákkal írt üzenetekkel, amelyeket a kőkorszak óta őriznek az egymást váltó nemzedékek. Egy ősi pre-írás mutatványai ezek, amelyeket már alig értünk. Isteni üzenetet hordoznak a magyarság jelképei is, amelyek a székely rovásjelek segítségével megérthetők vagy éppen elolvashatók.
A címer
Magyarország, ma köztársaság, ősi elemek egyesítésével létrehozott címerének históriája több államformát is átível. Kezdetei az írott történelem előtti idők homályába vesznek, előzményei és párhuzamai az antik magaskultúrák és a lovas-nomád katonai demokráciák világában találhatók meg. Üzenetet hordoz és a címerelemek első grafikai megfogalmazása az emberiség eszmélésével egyidős. A Magyar Királyságban vált a klasszikus címertan szabályai szerinti címerré. Ősisége és a benne foglalt gondolati tartalom miatt az állami szimbólumok között páratlanul áll.
Elemei székely rovásjelekkel vethetők össze. A folyókat szimbolizáló
árpádsávok az „aK” (pataK), vagy az „ü” (Ügy), a hármas halom az „m”
(Magas), a kettős kereszt pedig a „gy” (Egy) rovásjellel rokonítható.
Az „m” és a „gy” a magyar népnév tövét vagy a véle rokon megye
szavunkat rejtik. A magyarság mitikus ősére, a világ közepén álló (a
megszemélyesített világoszloppal azonos) Magor-ra emlékeztetnek.
Az árpádsávok
A hullám alakú „ak” és „ü” jelek eredetileg az Ószövetségben is szereplő, de annál jóval korábbi hagyományban is szereplő négy szent folyó (Halüsz, Arakszész, Tigris, Eufrátesz) szimbólumai voltak. Ezek a folyónevek a Magyarok Istenének négy jelzőjéből (Élő, Úr, Egy, Jó) alakultak ki. Az árpádsávok ma a Tisza, a Duna, a Dráva és a Száva jelképei, az új haza szent folyóira emlékeztetnek.
Az árpádsáv az Árpádház isteni
eredetére és küldetésére utaló, vizet ábrázoló jel. A sumér és a kínai
„víz” és „folyó” jelek párhuzama.
A víz jelkép vallásos értelme a
magyarság és más népek ős-hagyományából tisztázható. A vízből születő,
életüket népüknek szentelő, királyságra jutó, majd a halhatatlanok közé
e-melkedő hősök sorsára utal.
A kettős kereszt
Az általában halmokon álló kettős kereszt mintegy hétszáz éve közismert szereplője a magyar címertörténetnek, de vallásos jelentőségű vagy preheraldikus ábrázolásokon jóval korábban is felbukkan. A kettős kereszt az égig érő „ az eget tar-tó istennel azonosított „ világfa jele, az emberiség egyik leg-régibb szimbóluma.
Függőleges szára a Tejút, a két
keresztszár pedig a nappá-lya két állapota a napfordulók idején. A
napfordulókkor ugya-nis a Nap éppen a Tejútba kél. Azaz a kettős kereszt
a Napis-ten egy éves életútjára emlékeztet. Ezzel függ össze esztendő
szavunk „Isten idő” értelme. Ezért jelöli a kettős kereszt a székely
rovásírásban a „gy” hangot, amelyet szabályosan egy-nek kell olvasni
(például az énlakai rovásfeliratban). Egy szavunk ma is Istenünk
jelzője, egyház szavunkban pedig szent jelentésű.
A sumér
„herceg” és a kínai „király” írásjellel genetikus kapcsolatban lévő
magyar kettős keresztet a hagyomány és a kutatás egyaránt a királyi
hatalom jelképének tekinti. Azért lett a királyok jele, mert az uralkodó
is az eget és a földet öszszekötő kapocs - akár a világfa.
A hármas halom
A hármas halom a magyar államcímer önálló jelentést hordozó alkotóeleme. A címer kialakulásakor az egyes összetevők ábrázolása nem volt egységes és grafikailag kiforrott. A hármas halom keletkezéséről és értelméről ezért -valamint a jelentés tisztázására irányuló kutatások elhanyagolása miatt - született az idők során több, egymásnak gyökeresen ellent-mondó magyarázat. A kutatók akadémikus vonulata hajlik arra, hogy jelentés nélküli elemnek tekintse. Vélük szemben a hagyomány és az alternatív kutatás az antik mitológiák szim-bolikájának megfelelő magyarázatot ad: a címer halmait az ország három hegyével (a Tátrával, a Mátrával és a Fátrával) azonosítja.
Szimbolikus ábrázolásokból is sejthetően a
hármas halom (lépcsős hegy) és a zikkurat egyaránt az ég és a Föld
találko-zásának helye, a világ közepének ábrázolása.
A
toronytemplomot (zikkuratot) a babilóniaiak úgy tekintették, hogy alapja
a Föld köldökén, csúcsa pedig az égben van, s emeleteit megmászva, a
király vagy a pap képletesen feljuthat az égbe. Az archaikus hagyomány
szerint egyes kiváltságos lények (ősök, héroszok, mesebeli királyok,
táltosok) egy fa, dárda, kötél vagy nyílvesszők láncolata segítségével
valamikor a maguk testi valóságában ténylegesen fölmentek az égbe .
Képírásszerűen erősíti meg a toronytemplom égbe vezető voltát egy
totonac (azték) piramis lépcsőin kőbe vésett égig csapó, lépcsős
hullámtaraj . E lépcsős hullámtaraj a Tejútra és a rajta menekülő égi
csillagszarvas hullám (W) alakú szarvára utal, amely éppen a
Sarkcsillaghoz, az égbolt zárókövéhez vezet .
A magyar népmesék
kiskanásza a király kertjében nőtt, égig érő fa törzsébe vágott
lépcsőfokokon jut a felső világba, s a hasonló ázsiai hiedelmeknek se
szeri, se száma. Amint azt G. Rank megjegyzi, a sztyeppi és arktikus
népek „világfa” vagy „világoszlop” képzete kétségtelenül az ősi
elő-ázsiai elképzelésekre vezethető vissza .
A világoszlopot
jelképező valóságos sátorrúdon vagy rovátkolt fatörzsön jut fel az
„égbe” a sámán is, önkívületben eljátszott utazása során. A sámán
kozmológiában a világegyetem hármas tagolódású: felső, középső és alsó
világra oszlik. Az emberek által lakott középső világban, a Föld
köldökén emelkedik a világoszlop (hegy, fa, esetleg folyam) s e „
Sarkcsillag alatti „ függőleges tengely (az égi sátor tartórúdja) köti
össze a világokat.
Megemlékezik az égi kapcsolatkereső
törekvésekről és a zikkuratokról a Biblia is.
A Genezis megfogalmazója az átvett archaikus anyagot csak félreértve és eltorzítva őrizte meg. E szerint az emberek egy szép napon elhatározták, hogy „tornyot építenek, amelynek teteje az eget érje”. Isten azonban „leszálla, hogy lássa a várost és a tornyot”, és megértette, hogy ettől kezdve semmi sem gátolja meg az embereket abban, hogy véghezvigyenek mindent, amit elgondolnak magukban. Ekkor összezavarta nyelvüket, és az emberek többé nem értették meg egymást.
A Biblia előtti kort és a honfoglalást megelőző
sztyeppi időszakot ma már össze lehet kapcsolni a dél-turkesztáni és
észak-iráni monumentális, sumér típusú zikkuratok segítségé-vel,
amelyeket a Kr. előtti III. évezred végéről Altin Tepe és Turang Tepe
ásatásaiból ismerünk. Ezek megmutatják e kozmogóniai képzetek és
toronytemplom-ábrázolások útját a sztyeppre, ahonnan később a
Kárpát-medencébe és északabbra is eljutottak. A dél-turkesztáni
települések Kr. e. 2500 és Kr. e. 1500 között elnéptelenedtek, s a
megindult népvándorlások-nak köszönhető az andronovói kultúra közel
egykorú megje-lenése.
Makkay János említi a Cseljabinszk-i
területhez tartozó Szintastánál végzett nagyszabású ásatásokat, ahol egy
egyedülálló temetkezési és áldozóhely-komplexumot tártak fel. Az SZB
jelű hatalmas tholosz (temetkezési épület) sírja a középső bronzkori
andronovói kultúrába? tartozik. A tholosz fölé épített áldozóhely
legkorábban a kései bronzkorban (itt kb. Kr. e. 1000 táján), legkésőbben
a korai szarmata korban épülhetett. E templom szerkezete egyszerű:
összesen kilenc lépcsőből álló piramis. A legfelső térséget gerendasor
fedte, s a szent térség egyik rendeltetése a halott-kultuszhoz
kapcsolódó emlékező áldozat. Mint azt Makkay János meggyőzően kifejti, e
kultúrkör hatása olyan erős volt, hogy - például a kardkultusz terén - a
Brit-szigetektől, a bécsi magyar szablyán át Japánig ma is kimutatható.
Makkay János szerint óirániakról van szó, de ez a feltételezése
nem igazolható. Jól példázza ezt a vara szó esete is, amelyet a szerző e
szentélykör korabeli megnevezésének és - mi-vel az óiráni rituális
törvények gyűjteményében, a Vivedatban előfordul - iráninak tart. A
Vivedat szerint Jima - az első ki-rály - építette a varát, amelynek
felső része kilenc koncentri-kus falból állt. Csakhogy az irániak a
sumér bar „földhányás” szó változatát használták a sumér zikkuratok
mintájára készült földpiramis megnevezésére, s e szó megfelelője a
magyar vár, város. Jordanes szerint a vár szó a hunok nyelvében is
megtalálható volt. Az egyiptomi hükszosz főváros: Avarisz nevét
le-számítva, csak a magyarok (vagy a magyarok környezetében élő népek)
nevezik legfontosabb településeiket városnak.
E hatalmas erejű
kultúrhatás következményeként a lépcsős piramis és a hármas halom
szintén megjelenik a Kárpát-medence bronzkori világmodelljein, felbukkan
jüe-csi (kusán) aranylemezen, a magyar címer kettős keresztje alatt,
meg népi ábrázolásainkon is . Segítségükkel a lépcső-motívum és a hármas
halom eredeti jelentése is megérthető: ég és Föld kapcsolódásának
helye, az égig érő világ-oszlop része ez.
A Szent Korona
Koronánk a több ezer éves magyar államiság és történelem legbecsesebb emléktárgya, függetlenségünk és kultúránk jelképe, a magyarságot megtartó, számára cselekvési programot adó nemzeti ereklye. A Szent Korona nem csupán az égi eredetű hatalommal ruházza fel az uralkodót, hanem előírja számára a befejezetlen isteni mű folytatását: a gyámoltalan em-bertömegből szervezett nemzet, a műveletlen területekből vi-rágzó ország, a káoszból rend teremtését.
Az uralkodói hatalom a fejlett bronzkori
mitológiák szerint isteni eredetű. A korona világmodell volta és szent
jelzője (egyetlen más országban sem tartották szentnek az uralkodói
koronát) az Árpádház égi eredetébe vetett hittel függ össze. A Szent
Korona jelképesen istenné is avatja az uralkodót azáltal, hogy a világ
közepével, az eget tartó világoszloppal azonosítja őt.
A
koronaeszme szerint a Szent Koronából származik az uralkodói hatalom,
mert e korona az ország tulajdonosa, a nemzet tagjainak, javainak és
alkotmányának tárgyiasult megjele-nítése.
A Szent Korona
jelképrendszere történelem előtti hieroglifákra épül, amelyek a
koronaeszme alapgondolatait s a teremtett világ középpontját idézik fel.
Aranyba álmodott isteni jel, amely áttöri a profán tér egyneműségét.
Megmutatja a szent helyet, ahol a föld, az ég és az alvilág érintkezik
egymással, ahol a világ keletkezett, s ahonnan az isteni rend a négy
világtáj felé kiterjedt.
A Szent Korona az egyik legrégibb,
legszebb uralkodói jelvény. Páratlan szépségét nem drága ékköveknek
köszönheti - hiszen legszebb díszei a zománcképek -, sokkal inkább
alko-tói mesterségbeli tudásának, arányérzékének és
gondolatgazdagságának, a benne rejlő történelemnek. Bár egy kíváló
műhely tehetséges művészei készítették, mégsem egyéni alkotás, vagy
műhelymunka, inkább egy ősi hagyományaira büszke világ, egy évezredek
alatt tökéletessé vált antik eszmerendszer terméke és képviselője.
Szent Koronánk egyik jellemző nézete a körbe zárt kereszt, amelyet az
ég felé mutat, s amely azonos a székely „f” (Föld) rovásjellel, az Éden
térképével. Az Isten által teremtett szent földre, az első királyságra, a
legkorábbi magyar őshazára emlékeztet .
A világmindenség
középpontját jelöli, s a fejlett bronzkori mitológiák az isteni
származású királyt tekintik a világmindenség közepének, a világ
tengelyének, akiben elválaszthatatlanul ötvöződnek a kozmikus és a
társadalmi princípiumok .
A keresztpánt kacskaringós filigránjai
a „j” (jó, folyó) rovásjel megfelelői. Hasonló kacskaringók horezmi,
türk és avar koronákon láthatók .
Két lineárissá egyszerűsödött
képjelet ismertünk fel: a teremtett világközép térképét, meg a tanító
isteneket idéző hullámtarajt (a „j” rovásjellel rokon kacskaringót).
Elolvashatóak, s a jó király feladataira, az önmagukat a közösség
érdekében feláldozó, vízből születő hősök példájára emlékeztetnek.
Ugyanez a két jel olvasható jó Föld-ként is. E kettős értelmezési
lehetőség a megszemélyesített világoszlop, az Ararát körüli négy szent
folyó által öntözött Éden képzetére megy vissza, amely az organikus
államelképzelés és a koronaeszme végső forrása.
A hasonló
képjeleket a valódi írások kialakulását megelőző korokban bővebb
magyarázattal ellátva (olvasták) - így a „jó király: jó Föld”
értelmezésük is megengedhető. A jelentésnek ezzel is csupán a felszínét
érintettük , mélyebb rétegeihez a hozzájuk tartozó mítoszok vezetnek el.
Két hieroglifánkat aligha tekinthetjük másnak, mint a magyar
alkotmányosság legtömörebb összefoglalásának. Történelem előtti idők
kötetlenebb jelhasználata tükröződik bennük, ezért nehéz őket a mai
alkotmányszövegek jogi formalizmusával összevetni. Annál inkább
emlékeztetnek a szimbólumok nyelvén megszólaló hatti és szkíta szarvasok
kifejezésmódjára, a hun nagyszíjvégek nyelvezetére. Korántsem véletlen,
hanem az államalkotás hagyományainak közös gyökerére utal, hogy a körbe
zárt kereszt és a víz szimbólum a conques-i avar koronán is, meg a
Szent Koronán is egyaránt előfordul.
A korona felülnézete
megegyezik az egyiptomi niut „város, falu” hieroglifa alakjával, mert a
körbe írt kereszt egy ideális település-alaprajz is. George Thomson
számos indián, egyip-tomi és kínai példát ismertet -Első filozófusok-
című művében. Mint írja, az indián táborok, az ausztrálokéhoz hasonlóan,
a törzsi rendszer diagramját alkotják. Kört mutatnak, mely fél és
negyedkörökre oszlik, s bennük a nemzetségek égtájak szerint
helyezkednek el. E táborhelyek az Édent modellezik, s az isteni
teremtésre emlékeztetnek, amelyet az ember minden település
létrehozásával megismétel.
Egyiptomban és Indiában is a királyi
házassági rítus részeként kilőttek egy-egy nyílvesszőt a négy égtáj és a
zenit felé. A négy kardvágás a magyar királyi ordóban ennek kései
pár-huzama. Az akkád Naram-Szin magát a Nap földi másaként a négy negyed
királyának nevezte, s a kínai főváros is a birodalom eszmei
középpontjában épült fel, középen a napoltárral és a császári
rezidenciával, ahonnét a négy égtáj felé futottak a fő utak,
„negyedelve” a várost .
Ahol a keresztpánt „útjai” a Szent
Korona boltozatának tetőpontján összefutnak, s ahol a kínai
városalaprajz analógiája alapján a napoltárt és az uralkodói rezidenciát
kereshetjük, valóban található is egy körbe írt nyolcsugarú
napábrázolás a trónoló Krisztus mellett. A pontos megfelelés korántsem a
véletlennek, hanem a nyelvünkben is nyomot hagyó vallási-kulturális
kapcsolatoknak köszönhető. Például a városrészeket ma is negyedeknek
hívjuk.
Az egyezések a király városokat teremtő és fenntartó
szerepkörére és a királyi hatalom központjára utalnak. Egy városokat
építő, teremtő nép uralkodójának koronája ez, amelynek eszmeköre az első
városi kultúrák világában gyökerezik.
A Szent Korona másik
jellemző nézete az elölnézet, amit a földi halandók felé forduló koronás
főn mutat. Arra az eurázsiai teremtésmítoszra utal, amelynek fő aktusa a
föld és az ég szétválasztása.
E nézet lineáris jelváltozata a
„g” (ég) rovásjel, amelynek középső - eredetileg függőleges - vonala a
székely „sz” (szár, szál) betű.
A korona keresztboltozata az
eget, abroncsa a földet jelképezi. Az eget alátámasztó szálfának
(világoszlopnak, első embernek, istennek - aki ti. az égboltozatot a
világ teremtésekor felemelte és alátámasztotta) pedig a homlok fölötti
kereszt-pánt szakasz felel meg. Az értelmezést a korona életfás
Krisztusképei („fa” és „isten”) éppen ezen a keresztpánt-szakaszon, az
„égboltot tartó oszlop” végpontjain illusztrálják.
A Szent
Korona szerkezete Magyarországot a megszemélyesített világoszloppal, az
Isten által teremtett szent földdel azonosítja. Amiből a koronaeszme
lényege és az organikus államszemlélet megérthető. A király, a korona
meg a vele jel-képezett ország és állam egyetlen élő rendszer.
Koronánk szembőlnézete egy „ég” , felülnézete pedig egy „Föld”
hieroglifa szerkezete. Az eget idézi a keresztpánt Nap- és
Holdábrázolása s égig csapó hullámtarajt utánzó filigránja . Ezzel
szemben az abroncson lévő párta halmai (a sumér kur/hur „or-szág, hegy”
képjel rokonai) a Földre utalnak.
Hasonló jelentésűek a korona
kövei és igazgyöngyei is. A napvörös kövek a keresztpántokon, a zöldellő
réteket és a kéklő hegyeket idéző kövek meg az abroncson vannak. A
vízből származó igazgyöngyök az abroncson az Ókeánoszra utalnak. A
keresztpántok kacskaringós alakú filigránjai és gyöngyei az égi (égből
eredő) folyót, a Tejutat jelzik.
Csomor Lajos is az ég és a Föld
megjelenítését látja a korona keresztpántjaiban és abroncsában: „A
képek tanúsága szerint a földi hatalom jelképe az abroncs. Ezen látható a
földieken uralkodó Fiú Isten képe. … A keresztpánt úgy borul az abroncs
és a király feje fölé, mint az égbolt a föld fölé. Ennek a ’világrend’
elképzelésnek megfelelően került az Atya képe a kupola tetejére. A felső rész olyan
uralkodónak készült, aki egyenesen az égből kapta hatalmát. Ezért nem
járt boltozott korona olyan uralkodóknak, akik felett még állott más
földi hatalom.
Aligha véletlen, hogy Magyarország becsülete,
gazdasági-kulturális jelentősége, területe és lakosainak életereje csak a
korona közjogi szerepének csökkentésével párhuzamosan lett egyre
kisebb.
A Szent Korona ennek ellenére sem tekinthető pusztán
múzeumi tárgynak, mert a magyar történelem során mindvégig a nemzet és a
történelmi alkotmány legfontosabb kifejezője ma-radt. Élő személyiség
voltát nem kérdőjelezheti meg az a sajnálatos tény, hogy a mai magyar
törvényhozó és végrehajtó hatalom nem igényli a Szent Korona és a
koronaeszme segítségét, mert a magyar nemzet törvényes képviselői
sohasem tagadták meg a Szent Koronát, sohasem vonták vissza a
korona-eszmét. Ezt nem is tehették, mert koronánk felette áll a földi
törvényhozásnak, éppen kiemelkedő jelentősége, tulajdonosi szerepe és
őseink akarata miatt .
Visszatekintve az elmondottakra,
természetes a Szent Korona iránt a magyarok körében a kezdetektől
megnyilvánuló fokozott tisztelet, hiszen egy olyan királyság szimbóluma,
ame-lyiknek egyaránt adót fizetett a kínai, a perzsa, a bizánci és a
római császár is. A királyi ékszer jelképrendszere e ködbe foszlott
pusztai királyság büszke öntudatát őrzi napjainkig.
Jegyzetek
-
A preírás összetartozó szimbólumok csoportja, mint például a fej-fák, a
fazekasok, a címerek, a világmodellek, a vallások jelrendszere, az
uralmi szimbólumok csoportja, vagy a közlekedési táblák.
- A
nagyjából az Aral-tó és Kína között, kb. Kr. e. 1700-tól 1300-ig virágzó
andronovói kultúra népessége teljes egészében europid. Fodor István és
mások feltételezése szerint legalább részben ugor (értsd: magyar, vagy
magyarral rokon) lehetett. E véleményt alátá-masztják a székely
rovásírás, az Sz. P. Tolsztov által közölt horezmi sziklajelek, meg a
kínai írásjelek egyezései. Az andronovói embertani jelleg ma is
felismerhető a magyarság egy részénél. A magyarság testi felépítésén túl
a mitológiai rendszerét is jórészt e körből hozhatta magával.
-
Megemlítendő, hogy a nagyszéksósi hun szíjvég kettős keresztje alatt
lévő kilences halom értelme is ezzel függ össze: az eget kilenc
rétegűnek képzelték el. Az égi magasságokat hegyekkel jelképezték -
ezért hasonlít egymásra ég és hegy szavunk, s ezért jelöli az „m” hangot
hegyek rajza a székely rovásírásban. Ez az „m” betű a magas/mágus szó
jeléből alakult ki.
Irodalom
Berze Nagy János: Égig érő fa (magyar mitológiai tanulmányok), TIT, Pécs, 1961.
Csomor Lajos: Szent István koronája nyomában, Panoráma, Bp., 1987.
Eliade, Mircea: Vallási hiedelmek és eszmék története, Osiris-Századvég, Bp., 1994.
Götz László: Keleten kél a nap, Püski, Bp., 1994.
Jankovics Marcell: Csillagok közt fényességes csillag, Képzőművészeti Kiadó, Bp., 1987.
Kocsis István: A Szent Korona tana, múltja, jelene, jövője, Püski, Bp., 1995.
Makkay János: Attila kardja, Árpád kardja, Csongrád M-i Múzeu-mok Ig., Szeged, 1995.
Mitológiai Enciklopédia, Gondolat, Bp., 1988.
Varga Géza: Bronzkori magyar írásbeliség, Írástörténeti Kutató Intézet, Bp., 1993.
Varga Géza: A magyarság jelképei, Írástörténeti Kutató Intézet, Bp., 2000.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Unicode szabvány lett az ősi magyar írás!
Kül- és belharcok a rovásírás számítógépes szabványa körül
Új mozgalom - gyűlnek a rovásos helységnévtáblák a hazai települések kapujában
Rovásírás betűink rejtett jelentései