Magyar: Írástörténet: Az ősvallásunkból kialakult íráshasználatunk példái a hímestojások és rovásjeleink - a kőkorból

Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 452 fő
  • Képek - 179 db
  • Videók - 125 db
  • Blogbejegyzések - 283 db
  • Fórumtémák - 30 db
  • Linkek - 128 db

Üdvözlettel,

Magyar nyelv és magyar írás vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 452 fő
  • Képek - 179 db
  • Videók - 125 db
  • Blogbejegyzések - 283 db
  • Fórumtémák - 30 db
  • Linkek - 128 db

Üdvözlettel,

Magyar nyelv és magyar írás vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 452 fő
  • Képek - 179 db
  • Videók - 125 db
  • Blogbejegyzések - 283 db
  • Fórumtémák - 30 db
  • Linkek - 128 db

Üdvözlettel,

Magyar nyelv és magyar írás vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Magyar nyelv és magyar írás közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 452 fő
  • Képek - 179 db
  • Videók - 125 db
  • Blogbejegyzések - 283 db
  • Fórumtémák - 30 db
  • Linkek - 128 db

Üdvözlettel,

Magyar nyelv és magyar írás vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.


Írástörténet

Muravidéki hímestojások székely rovásjelek párhuzamával


Az Őrség, a Hetés és a Muravidék kőkor óta folyamatosan használt, székely rovásjelekkel rokon jelkészlete az írástörténet legérdekesebb felismeréseit teszi lehetővé.

Az utóbbi évtizedek legnagyszerűbb írástörténeti felismerései az ország délnyugati sarkában születtek meg:

- A veleméri rajzos sindükön talált rovásjel-párhuzamok azt bizonyították be, hogy a magyar népi hieroglifák és a székely rovásírás genetikusan összefüggő, közös gyökerekből fejlődött jelrendszerek, amelyeket nem másoktól vettünk át.


- A 7500 éves szentgyörgyvölgyi tehénszobor a világ legkorábbi, eredeti állapotában megmaradt, hiteles ásatáson előkerült írásemléke, amely székely rovásjelek segítségével elolvasható magyar nyelvű (szójelekkel írt) szöveget rögzít.

A fentiekhez társul most a dobronaki Urisk Erzsébet asszony áldozatos munkájának köszönhetően megmaradt és a nemrég megjelent kötetében közzétett hímestojás-mintakincs tanulsága. E muravidéki pirostojásokon ugyanis olyan jeleket ismerhetünk fel, amelyek a szentgyörgyvölgyi tehénszobron, a veleméri rajzos sindükön és a székely rovásírásban is megtalálhatók.

A hímestojásokról rendre elmondják az ismertetők, hogy a tojás a világ jelképe. Ezzel van összefüggésben, hogy a hímestojásokon lévő jelek a világ részeit jelképezik. Nekünk magyaroknak különös szerencsénk van, hogy a kőkori ősvallás jeleiből alakult, a világ részeit ábrázoló írásjeleink segítségével ezeket az írott (írókával díszített) tojásokat megérthetjük, esetenként el is tudjuk olvasni (nem véletlen, hogy írás szavunk "írást" és "rajzolást" is jelent).

A székely jelek párhuzamainak felbukkanása nem értékelhető úgy, mintha ez a környéken élt székelyeknek lenne a hagyatéka. Ezt a lapos megközelítést csak az MTA finnugrista urai engedik meg maguknak (a bodrog-alsóbűi lelet értékelése kapcsán hangzott el hasonló érvelés). A székely írásnak ugyanis a korábbi elnevezése a hun-szkíta írás volt, azaz nem szükséges székelyeket keresnünk Dobronak múltjában.

A tojásokon lévő jelek jellege archaikusabb a székely írás jeleinél. Szójeleket találunk rajtuk, miközben a székely írás ma már elsősorban betűző írás (amelynek azonban még mindig vannak szójelei is). A tojásokon megtalálható jelhasználat, a székely írásénál jóval korábbi írástípust képvisel. Ama ősvallás íráshasználatának példái e tojások, amelyből a székely írás is kialakult - valamikor a kőkorban.






Urisk Erzsébet kötetének címlapja


"A viaszolt hímes tojás készítése a Muravidéken" c. kötetet a Magyar Nemzetiségi Művelődési Intézet adta ki Lendván (Alsólendván) 2009-ben. Bevezetőt Marx Mária néprajzkutató írt hozzá. A "Hogy ne menjen feledésbe" sorozatot, amelynek ez az első kötete, Kepéné Bihat Mária és Lendvai Kepe Zoltán szerkesztette. Kapható a lendvai Bánffy könyvesboltban és a dobronaki Urisk borozóban ( urisk@amis.net ).

A Muravidéken az elmúlt évtizedekben a Kárpát-medencében egyedülálló műkedvelői hálózat bontakozott ki a Magyar Nemzeti Művelődési Intézet szervezőmunkájának köszönhetően. A kislétszámú muravidéki magyarság aligha tűzhetett ki maga elé más programot, mint hogy megőrízze és bemutassa a hagyományait "A kisebbség ereje a minőség kell hogy legyen!" jeligével.

A kötet bábái talán nem is gondoltak arra, hogy az írás gyökereinek felmutatásával mennyire eltalálták ezt a célt.

 

 

 

network.hu


 

 


Az alábbiakban bemutatjuk a kötetben közölt képek közül azokat, amelyeknek párhuzamát találjuk a környezet népművészetében és a székely írásban. Terveink szerint az egyes tojásmintákról külön cikket írunk, ahol az olvasó bővebb leírást talál majd, a néprajzi és írásjel-párhuzamok bemutatása mellett.



 

E tojáson a székely írás "ly" (lyuk) és \"d\" (Du/Dana) jelének megfelelőjét találjuk; a kép az Éden központi forrásából négy irányba ömlő szent folyók térképe, amelyekről az Ószövetség is megemlékezik; ugyanezt a képet őrzi a Szent Korona felülnézete is, mert ez a Teremtés helyszíne, a Teremtő lakhelye










E tojáson a székely írás kereszt alakú "d" (Du/Dana/Duna) és az X alakú \"b\" (Bél, belső) jele ismerhető fel








Ezen a tojáson a székely írás hullám alakú \"ak\" (patak, Heraklész) jelét találjuk meg több példányban is







 Itt szintén az "ak" jel szerepel a tojás közepén több példányban








A középső virág a székely írás "ty" (atya) jelének felel meg (az Orion csillagkép ábrázolására visszavezethető jel a hun dinasztia nemzetségjeleként is szolgált), a részletgazdag kialakításban megtaláljuk az "us" (ős), a "gy" (Egy) és a "ly" (lyuk) jeleket is






A "ty" (atya) jel változataival díszített tojás









Ezt a tojást a "b" (Bél) rovásjel megfelelőivel díszítették









Az X alakú "b" (Bél, belső) rovásjel megfelelőivel díszített tojás; ezt a jelet a néprajzkutatók rontáselhárító jelként ismerik









A kereszt alakú jel a székely írás "d" (Du/Dana/Duna), az X alakú pedig a "b" (Bél, belső) jelének felel meg










A tojáson négy-négy "us" (ős), "nt/tn" (Ten) és "s" (sarok) jel alkotja a sumer dingir "isten" jellel rokon nyolcágú csillagot










A kereszt a "d" (Du/Dana/Duna) jele a székely írásban










A keresztnek ezen a tojáson megfigyelhető sajátos kialakítása és szinezése emlékeztet az indián népművészetben és a kínai jin-jang jelben is megjelenő, tükrözésre és szimmetriára épülő ábrázolásmódra










Az "us" (ős) jelek melletti kacskaringók feltehetően a székely írás "j" (jó) jeleivel egyeztethetők









Az égigérő fának ez a szép ábrázolása a szabályoknak megfelelően székely rovásjelpárhuzamokból épül fel: a "virág" a sugaras Napot ábrázoló "ü" (Üdő) jelnek felel meg; alatta egy kettőskereszt, a székely írás "gy" (Egy) jele); az égigérő fa a székely írás "s" (sarok) jelével rokon hegyen áll










A tojásminta a székely írás "ek" (kebel, koponya) jelével azonosítható










Az égigérő fa ábrázolása; a "virág" a magas ősi kő olvasatot adja, ahol a magas kő a sztyeppi lépcsős toronytemplomok neve; a jellegzetes jelösszevonást (ligatúrát) már a szkíták is használták










A rozetta szélén a Heraklészre utaló sarok(is)ten ligatúra jelenik meg






Az égigérő fán megtalálható az "us" (ős), az "nt/tn" (Ten) és az "s" (sarok) jel is; az olvasata: sarokisten








  Ennek az égigérőfa-ábrázolásnak két megfelelője is van a székely írásban: az egyik az "nt/tn" (Ten) szójel, a másik pedig a "tprus" ( tapar us "szabír ős") mondatjel; az eredeti (kőkori) jelentés a Ten volt (ez az isten szó második szótagja, Istenünk eredeti neve), ehhez csak a hun korban csapódott a szabír népnév, mert az égigérő fa azonos a magyarság (korábbi nevünkön a szabírság) istenével; ez a minta megtalálható veleméri rajzos sindükön (tetőcserepeken) is







A tojásminta a székely rovásírás "sz" (szár) jelének képszerű megfelelője (a szár szóból alakult ki az úr szavunk, amely az Isten jelzője); a jel megtalálható őrségi fazekasedényeken és az urartui hieroglif írásban is (amelynek kb. 20 jele azonosítható székely rovásjelekkel)









Egy szép felülnézeti világmodell (az Éden térképe), amelynek szélén megtalálható az eget tartó fa kompozíció (a székely írás "g" jelének megfelelője); valamint a "zs", a "Ten" és a "d" jelek népi változata










A növényt ábrázoló tojásminta a székely "zs" (zsenge, zsendül) rovásjelnek és a kínai sen "fiatal, zsendülő növény" szójelnek a megfelelője

 

 

 


Az itt bemutatott legfontosabb tojásminták (a népi hieroglifák között és a székely írásban kimutatható párhuzamokkal együtt) megtekinthetők a veleméri Sindümúzeumban .

Címkék: hímestojás rovásjel

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Ez történt a közösségben:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu